Reparatieschade kost gemiddeld 502 euro

Uit een analyse van zijn eigen portefeuilles concludeert Cargarantie dat in 2015 de gemiddelde kosten per schadegeval 502 euro bedroegen. Koploper blijft de motor; het aandeel in de totale kosten steeg in vergelijking met 2015 met om en nabij een procent.

Cargarantie doorliep voor zijn update 655.892 verstreken garanties voor tweedehandswagens en 341 991 verlengde garanties voor nieuwe wagens (looptijd 12, 24 en 36 maanden) van alle merken en modellen. Net als vorig jaar valt het kostenplaatje bij occasions het duurst uit wanneer moet worden gesleuteld aan de motor, de brandstofinstallatie (inclusief turbocompressor) en de elektronica.

Bij de verlengde garantie voor nieuwe auto’s zijn respectievelijk de motor, elektronica en het brandstofsysteem (inclusief turbolader) de drie duurste onderdelen. Hier stegen de kosten voor de elektronica ten opzichte van 2015, waardoor deze component oprukt van plaats 4 (11,8 procent) naar plaats 2 (14,6 procent). Conclusie van Luc Baetens, Directeur Benelux Cargarantie: “De huidige schadeanalyse toont aan dat een dekking tegen reparatiekosten loont. Met name binnen het segment van de tweedehandswagens; veel schade doet zich immers voor binnen de eerste drie maanden nadat de auto werd verkocht.”

Frequentie

Uitgedrukt in frequentie (= het vaakst gerepareerd) is bij tweedehandswagens de brandstofinstallatie (inclusief turbolader) met 19,3 procent de meest schadegevoelige component. Daarmee wordt de elektronica van de eerste plaats gestoten. De volgende in de rij is de comfortelektronica met 10,8 procent. Met 10,5 procent bekleedt de motor een vierde plaats.

Ook bij nieuwe wagens – zij het in omgekeerde volgorde – vormen de elektronica en de brandstofinstallatie (inclusief turbolader) het grootste knelpunt. Opvallend is de verandering van de component motor: de frequentie van het aantal schadegevallen stijgt van 7,9 procent vorig jaar naar 10,5 procent en bereikt daarmee de derde plaats. De motor is binnen het segment nieuwe auto’s dus niet alleen de duurste component, maar meteen ook het onderdeel dat het vaakst met defecten van doen krijgt. Ook het chassis blijkt vaker aan reparatie toe: terwijl het aandeel in de schade in 2015 nog ongeveer 2 procent bedroeg, stoot deze component intussen met 8,6 procent door naar de vierde plaats.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.