Schadeketen top 25 bekend

Het kennisbureau voor de autobranche Aumacon presenteert vandaag de Schadeketen Top 25. Het is een overzicht van de voornaamste schadeherstelketens in Nederland. Het eerste exemplaar was voor voorzitter Frits Huffnagel van Focwa Schadeherstel.

Vergeleken met de markten voor autoverkoop en auto-onderhoud is de schadeherstelsector relatief ondoorzichtig, aldus Clem Dickmann, directeur van Aumacon. Voor zijn marktanalysebedrijf derhalve alle aanleiding om zich juist op deze branche te gaan richten voor een grootschalig onderzoek naar de ketenvorming aan de aanbodkant. Dickmann: “Door tal van oorzaken neemt de vraag naar schadeherstel gestaag af. Tegelijkertijd zijn de belangrijkste klantgroepen – leasemaatschappijen en verzekeraars – vooral geïnteresseerd in kostenreductie en centrale afspraken – in ketens dus.” Het aantal schadebedrijven dat nog geheel zelfstandig in deze markt werkt neemt daardoor snel af. Dickmann: “Dat maakt het inzicht in het proces van ketenvorming extra belangrijk, en dat hebben wij nu volledig in kaart gebracht.”

Glasgarage grootste glasschadeketen

Aumacon onderscheidt in haar onderzoek een viertal soorten ketens: landelijke autoschadeketens, schadebedrijven van dealerholdings, samenwerkende (regionale) schadebedrijven en landelijke glasschadeketens. Volgens Dickmann is deze onderverdeling met name gemaakt voor een correct vergelijk tussen de ketens. Uit een rangschikking op aantal vestigingsplaatsen blijkt ABS Autoherstel met 92 vestigingen de grootste onder de landelijke autoschadeketens, gevolgd door Schadenet met 90 vestigingen. Bij de dealerholdings heeft Autoschadehuis (Markeur) het grootst aantal vestigingen, namelijk 15 stuks gevolgd door SternSchade (Stern Groep) met 12 vestigingen. Onder de regionale samenwerkingsverbanden is Autoschade TopSelect (georiënteerd op Zuidwest Nederland) met 22 deelnemers de grootste, gevolgd door Autoschadeteam (Zuidoost Nederland) met 13 deelnemers. Bij de glasschadeketens is GlasGarage met 116 franchisenemers met afstand de grootste.

Van alle ketens zijn door Aumacon de kerngegevens verzameld. Daarnaast een volledig overzicht van alle vestigingen. Veel aandacht is uitgegaan naar de achterliggende verbanden; welke concernrelaties bestaan er, zijn er specifieke erkenningen – zoals Eurogarant, Hiqure of merkerkenningen, is er sprake van meerdere ketenlidmaatschappen?

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *