Het beursgenoteerde, Amerikaanse LKQ Corporation uit Chicago, neemt Sator Groep/Van Heck uit Schiedam over voor 268,4 miljoen dollar (ruim 205 miljoen euro) van investeringsmaatschappij H2Equity. Hiermee vergroot LKQ haar Europese marktpositie tot een omzet van ruim 820 miljoen euro. Dat is de basis voor verdere groei. Robert L. Wagman, ceo van LKQ, wil net als in de VS, de nummer één positie in de Europese aftermarket verwerven.

LKQ Europe

De omzet van Sator was vorig jaar 288 miljoen euro. Voor dit jaar wordt een groei van de omzet voorzien, ondanks de marktomstandigheden. Door de overname komt Sator van een financial investor omgeving weer in een echte ondernemings-omgeving terecht. Ik ben blij met deze ontwikkeling, want we kunnen zo versneld onze expansieplannen in de Benelux en Frankrijk realiseren. LKQ is bovendien een onderneming waar nog een grote ondernemersgeest heerst. Binnen LKQ spreekt men van een hoge mate van entrepreneurial spirit. Van hoog tot laag, is groei de drijfveer”, zegt Adriaan Roggeveen, die minimaal tot eind 2014 als algemeen directeur Sator zal blijven leiden. Daarnaast treedt hij toe tot het management team van LKQ Europe. De overname van Sator omvat de ondernemingen Van Heck, Harrems, Havam, Nipparts, Van Heck Interpieces dat actief is in België, Luxemburg en Noord-Frankrijk en tenslotte Quinton Hazell Nederland. De Britse groep Unipart, die ook tot H2Equity behoort, valt buiten de transactie.

De omzet van LKQ over 2012 bedroeg 4,123 miljard dollar (3,178 miljard euro) waarbij een netto winst van 261 miljoen dollar (201 miljoen euro) werd gerealiseerd. LKQ is sinds 2011 in Europa actief. Toen werd het Britse Euro Car Parts overgenomen voor een bedrag van bijna 300 miljoen euro. ECP realiseerde in 2012 een omzet van bijna 535 miljoen euro. Sukhpal Singh Ahluwalia, ceo van het nieuw te vormen LKQ Europe: “Wij hebben met de overname van Sator nu een Europese activiteit die ruim 820 miljoen euro groot is. Door de overname krijgen we toegang tot het Europese continent, waar we in eerste instantie verder willen expanderen in de Benelux en de Franse aftermarket.”

“Onze cultuur is er op gericht om het bestaande management van de overgenomen onderneming in ere te houden. Logisch, want we nemen alleen gezonde bedrijven over en waarom zouden we dan het management vervangen. We helpen het management om verder te groeien in hun marktgebieden. Daarom ben ik blij dat Adriaan Roggeveen bij Sator zal aanblijven en zal toetreden tot het managementteam van LKQ Europe. Zijn kennis van de Europese aftermarket is voor ons van groot belang”, aldus Sukhpal. “De overname benadrukt onze plannen om in Europa verder te groeien. We willen dat realiseren door nieuwe markten aan te boren, ontwikkeling van productlijnen en verdere overnames.”

Vlnr; Robert L. Wagman, Sukhpal Singh Ahluwalia en Adriaan Roggeveen

UPDATE

Het Amerikaanse LKQ dat vanochtend bekend maakte dat zij Sator-Van Heck hebben overgenomen, hebben nog een uitgebreid investor report gepubliceerd. Het geeft een mooi beeld van de nieuwe eigenaar LKQ in hun Amerikaanse thuisland, hun Europese activiteiten en de groeiplannen die zij hebben. Tenslotte stelt het management dat de Benelux de springplank is voor de rest van het continent.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 september 2024
13 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38