Na de overname van AVA door concullega Nissens is het een tijdje stil geweest. Althans, in de ogen van de buitenwacht. Niets is minder waar, zo benadrukken Tim Smits en Corné Schoonen.

Partnercontent

Overnames hebben doorgaans twee mogelijke uitkomsten. De eerste is dat het overgenomen bedrijf onderdeel wordt van het grotere geheel. Uiteindelijk verliest het de eigen uitstraling en identiteit, soms zelfs al snel. Alternatief is om uitstraling en identiteit te handhaven. Nissens Automotive Group heeft met de overname van AVA eind 2020 gekozen voor die tweede optie: beide merken blijven met hun eigen onderscheidend vermogen herkenbaar in de markt opereren.

Om die visie te begrijpen is een bredere blik naar de ontwikkelingen in de onafhankelijke aftermarket nodig. De afgelopen tien jaar is daar op nationaal en internationaal niveau sprake van grootschalige consolidatie. Oftewel: minder partijen hebben het voor het zeggen in een groter stuk van de taart. Dat zijn de partijen dus die de wederverkopers vormen voor de onderdelenfabrikanten en waar het autobedrijf inkoopt.


‘Een plus een mag geen anderhalf opleveren maar moet meer dan twee zijn’


AVA en Nissens beconcurreren elkaar zelden op het digitale schap van zo’n wederverkoper. Beide merken in de markt actief houden, maar dan onder dezelfde moedermaatschappij heeft vanuit die visie de voorkeur boven het eerder genoemde alternatief. Het vergroot immers de dekkingsgraad over die verschillende distributeurs.

Beste van 2 werelden

Doordat achter de schermen wordt samengewerkt, ontstaan er voordelen op het gebied van administratie, distributie en logistiek en kunnen de ontwikkelingsgelden efficiënter worden besteed. Elke euro reikt daarmee verder dan voorheen, waar beide merken vervolgens van profiteren en wat investeringen in de toekomst versterkt.

Zo is er de toenemende elektrificatie van het wagenpark, in hybride vorm of in de vorm van een batterij-elektrisch voertuig, maar ook de komst van nieuwe automerken met verschillende visies op systeemarchitectuur en aftersales. Beide heren zijn het er al snel over eens: “Dit biedt kansen. Tegelijkertijd vraagt het ook om investeringen. Onze huidige schaalgrootte maakt die mogelijk.”

Tim Smits, algemeen directeur bij AVA Benelux.
Corné Schoonen, Area Sales Manager Benelux Nissens.

Ook voor de Benelux zijn de stappen inmiddels gezet om optimaal te profiteren van onderlinge samenwerking. Begin 2023 verhuisden AVA Benelux en Nissens Benelux naar een gezamenlijk onderkomen in Tilburg, centraal gelegen binnen de Benelux. Hier ligt het voor deze markten geoptimaliseerde assortiment, vier keer per week beleverd vanuit de magazijnen in Denemarken en Polen. “Nee moeten zeggen is het laatste wat we willen, in principe is het altijd binnen 24 uur bij de klant”, benadrukken de heren. Tilburg fungeert bovendien als het hoofdkantoor voor het merk AVA, waar alle centrale werkzaamheden zoals productmanagement, marketing en sourcing plaatsvinden.

Eigen positionering

Hoewel beide merken zeker overlap kennen in hun wederzijdse programma’s kennen ze wel degelijk een unieke positionering in de markt. De wieg van AVA mag dan ruim zestig jaar geleden in Duitsland hebben gestaan, het opgroeien gebeurde daadwerkelijk in ons land. In die zes decennia is het uitgegroeid tot de bekende specialist rond motorkoeling en aircosystemen. Dit alles onder de noemer ‘the clever choice’. Die claim de slimme keuze te zijn is gestoeld op zaken als een concurrerende prijs, een geoptimaliseerde range met goede kwaliteit en flexibele logistieke oplossingen.


‘Door de overname is Nissens Automotive Group de grootste Europese speler in de onafhankelijke aftermarket op het gebied van thermal management’


Nissens profileert zichzelf met de claim ‘delivering the difference’, vrij vertaald: maakt het verschil. Op basis van enkele cijfers zou je geneigd kunnen zijn in Nissens de overtreffende trap te zien van AVA. Het is met ruim honderd jaar beduidend ouder en het leveringsgamma houdt niet op bij de componenten rond motorkoeling en aircosystemen. Nissens voegt er nog de groep efficiency & emissie aan toe, waar behalve intercoolers ook turbo’s en EGR-componenten onder vallen. “We lanceerden het turboprogramma met zo’n honderd courante referenties, maar inmiddels zitten we al op 350+ artikelnummers”, aldus Schoonen. Al met al vallen er ruim twintig verschillende productgroepen onder de Nissens-paraplu waarbij Nissens zich in tegenstelling tot AVA ook de truckmarkt bedient. Jaarlijks lanceren ze zo’n 500 nieuwe artikelnummers verspreid over die productgroepen.

Bijzonder voor Nissens is bijvoorbeeld ook hoeveel energie ze stoppen in kennis delen met de markt. Dat gebeurt op twee fronten. Allereerst is er de Expert Site die via support.nissens.com beschikbaar is. Via het Nissens TrainingsConcept NTC wordt er (online en offline) getraind.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties