Schadelast autodiefstal fors gedaald

Het gaat goed met de opsporing van gestolen jonge auto’s (tot en met zes jaar) in ons land. De schadelast is fors gedaald, van 130 miljoen euro in 2015 naar 85 miljoen euro vorig jaar, meldt het Verbond van Verzekeraars.

autodiefstal-2-grootMet name het terugvindpercentage is behoorlijk gestegen sinds 2012: van 22 procent toen naar 36 in 2017.  Volgens Wouter Verkerk, directeur Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV), is dat onder meer te danken aan betere registratie. “Vroeger waren de politie-aangifte en de diefstalsignalering twee verschillende processen, bij twee partijen. Nu is dat één proces en staat er binnen twee uur na aangifte een internationale diefstalsignalering online.” 

Tijdwinst

Die tijdwinst helpt enorm, benadrukt hij. “Wij merken bijvoorbeeld dat de export van gestolen auto’s naar het Oostblok ingewikkeld is geworden. De kans dat je nog ongehinderd bij de Pools-Duitse grens komt, wordt steeds kleiner, doordat gestolen auto’s die nog in Nederland rijden, veel sneller worden opgemerkt.” Sowieso is de politie alerter op gestolen auto’s. “Als er aangifte is gedaan, gaat er meteen een signaal naar alle surveillerende voertuigen. Daarnaast komt de politie steeds vaker bij helers gestolen voertuigonderdelen tegen die we kunnen linken aan gestolen voertuigen.”

Onderdelen

Om het OM en de politie te ondersteunen, wordt VbV aangesteld als ‘strafrechtelijk bewaarder’. Treft de politie een gestolen auto aan bij een malafide bedrijf, dan is er vaak onvoldoende capaciteit om het hele terrein na te lopen of er meer gestolen onderdelen en voertuigen aanwezig zijn. “Wij nemen dat werk over, registreren alle gestolen onderdelen en sturen de nummers naar het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit, dat op zijn beurt bij de fabrikant navraagt uit welke auto het onderdeel afkomstig is.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †