Sesamstraat-management

Wie nadenkt over de toekomst van zijn of haar bedrijf komt vroeg of laat uit bij Sesamstraat. Deze kindervrienden proberen namelijk al vroeg samenwerking te bevorderen. Nu is samenwerking niet bedoeld als vastomlijnd doel, maar als een middel naar een ander doel.

Anno 2013 is dat heel basaal rendementsverbetering. Kun je dat doel bereiken door samenwerking in te vullen via een werkplaatsconcept? Het is een vraag die als een rode draad loopt door dit nummer van Aftersales Magazine. In de vraag ligt echter een belangrijk deel van het antwoord besloten. Je aansluiten is niet voldoende voor rendementsverbetering, er komt geen extra omzet of, beter nog, marge binnen puur en alleen dankzij het concept. Kort en goed: een concept is geen wonderpil maar staat of valt juist met de eigen inbreng.

Samenwerking is echter zo veel breder dan alleen de optie van een concept: partnership met je grossier, je positie in de lokale ondernemersvereniging. Samen met je buren op de autoboulevard strijden voor hogere bezoekcijfers bijvoorbeeld, want meer bezoek is toch goed voor iedereen en moge de beste ondernemer het vervolgens maar presteren om de ‘hut’ het best te vullen. Dat vraagt om een andere opstelling, waarbij de concurrent gerespecteerd wordt in plaats van een snel faillissement toegewenst. Een opstelling die zelfbewust is zonder arrogant te zijn, die wat oplevert juist door te delen en te geven. Nogmaals, ik geef direct toe dat het allemaal wel erg ‘Sesamstraat’ is.

Aan de basis van samenwerking staan mijns inziens twee vereisten: het besef dat de som groter is dan de afzonderlijke delen opgeteld en het besef dat we elkaar in de branche gewoon nodig hebben. Als bedrijf moet je niet alles voor iedereen willen zijn. Zodra dat kwartje eenmaal gevallen is, gun je die niet passende kruimels wel aan de anderen in de markt. Het geeft jou tenslotte de focus terug om te doen waar je goed in bent en wat alleen al daarom marge oplevert. Dat is niet altijd makkelijk want principes zijn duur en elke euro omzet is zo welkom nu. Met de juiste partners kan de verhouding tussen inzet en omzet weleens een stuk gunstiger uitpakken.

Twitter mee over dit onderwerp: @barendluiting
#werkplaatsformule #samenwerking

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.