Social media-tips voor de autobranche

Het inzetten van sociale mediaplatformen in de autobranche lijkt steeds meer opgepakt te worden. Samen met enkele feiten, cijfers en tips geven wij onderstaand vijf redenen om sociale media zakelijk in te zetten.

Zo’n 22 procent van al het tijdverdrijf op het internet gebeurd via social media. KNP-onderzoek maakt duidelijk dat in Nederland 37 procent van de bevolking dagelijks gebruik maakt van social media. Facebook heeft meer dan 7.278.000 Nederlandse gebruikers per maand en 77 procent van alle actieve internetters lees regelmatig blogs. Iedere minuut wordt er wereldwijd 48 uur aan video geplaatst op Youtube en Nederland telt meer dan één miljoen actieve twitteraars die dagelijks meer dan twee miljoen berichten plaatsen.

1. Met sociale media ben je beter vindbaar door de zoekmachines. De optimalisatie hiervan heet SEO, de organische manier van zoekmachinemarketing. De zogenaamde ‘inlinks’ vanuit sociale platformen zijn steeds meer van waarde voor de noteringen in de zoekmachines.

2. Daarnaast verwachten je klanten dat je online aanwezig bent op de diverse sociale media en dat je sociaal bezig bent, luisteren en converseren dus. Bijvoorbeeld in Amerika verwacht 93 procent dat een organisatie waar zij binding mee hebben ook in de sociale media aanwezig is.

3. Sociale media geeft veel conversie en creëert snel bruikbare en kwalitatieve leads. Het is de nieuwe vorm van Public Relations. Traditionele manieren van PR zijn meestal trager.

4. Uit de conversaties op (jouw) sociale media haal je eenvoudig belangrijke gegevens over hoe relaties en klanten denken over je bedrijf en je branche(segment).

5. Sociale media zijn prefect meetbaar met de vele gratis en betaalde beschikbare monitorprogramma’s. Je hoeft dus geen dure onderzoeken te doen.

Daarnaast is het aan te raden geen kopie te maken van je eigen homepage op een social media platform. Ga online de dialoog met je doelgroep aan en ben daarbij transparant en eerlijk. Geef relevante info, toegespitst op je doelgroep en biedt je bezoekers iets van waarde. Vraag hier niets voor terug, maar geef. Pas op je website en sociale platformen geen censuur toe, dit tast je geloofwaardigheid aan. Zorg er ook voor dat je niet opdringerig overkomt bij het werven van volgers en fans.

Een mix van mogelijkheden, platforms, doelgroepen, regels en etiquette maakt het sociale medialandschap voor velen nogal bergachtig en een uitdaging om te beklimmen. Door het uitzoeken en op papier zetten van feiten, cijfers en meningen wordt er inzicht verkregen in de huidige situatie van de internetmarkt (in de autobranche) en waar de kansen liggen om de bezoekersaantallen naar je website te vergroten, teneinde de doelgroep beter te bereiken en met hen online te kunnen converseren.

Ook Aftersales Magazine bevindt zich op diverse sociale mediaplatformen >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *