Steeds meer formules met ‘landelijke dekking’, nu al 14

Kennisbureau Aumacon presenteerde onlangs de negende uitgave van het bekende Garageformule Top-40 onderzoek. Een van de conclusies: steeds meer garageformules kunnen bogen op de zo belangrijke landelijke dekking. Tegelijkertijd zijn er nog grote groeiambities.

Het aantal zelfstandige autobedrijven dat geheel op eigen kracht in de markt blijft neemt rap af, zoveel wordt duidelijk uit de cijfers. Inmiddels hebben de Nederlandse garageformules tezamen bijna 3400 deelnemers. Bij de eerste editie van dit onderzoek, in 2011, lag het aantal aangesloten autobedrijven nog slechts op de helft van het huidige aantal. 

Recente ontwikkelingen rondom telematica en?aandrijvingstechniek versnellen nu weer de?behoefte aan krachtenbundeling.

Deze groeiontwikkeling komt volgens Aumacon evenwel niet onverwacht. Grootschalige marktbewerking en inkoopvoordeel waren zo’n tien jaar geleden nog de belangrijkste aansluitredenen. Daarna werd het in de periode 2015-2016 wat rustiger met de aanwas van nieuwe formuledeelnemers. De directe noodzaak ontbreekt voor menig twijfelaar. Recente ontwikkelingen rondom telematica en aandrijvingstechniek versnellen nu weer de behoefte aan krachtenbundeling. Het solitair en zelfstandig opererend autobedrijf gaat het – volgens de onderzoekers – steeds moeilijker krijgen. Dit jaar is er – evenals vorig jaar – duidelijk sprake van een hernieuwde opleving van het aantal nieuwe aansluitingen. Veel autobedrijven zien kennelijk op tegen de nieuwe ontwikkelingen rondom ‘de auto’ en zoeken nog snel onderdak bij een formule. 

Groei vooral in subtop

De tien grootste formules weten tezamen al ruim tweeduizend deelnemers aan zich te binden; bijna twee derde van alle formulebedrijven in de gehele Garageformule Top-40. De groei bij de subtoppers is dit jaar echter opvallend groot. Inmiddels hebben al veertien formules de magische grens van meer dan honderd vestigingen bereikt, waarmee landelijke dekking gewaarborgd is. Dit laatste is belangrijk wanneer men diensten wil aanbieden aan de zakelijke markt, waaronder met name de leasemaatschappijen. Negen garageformules beschikken zelfs over een netwerk van meer dan 160 vestigingen, waarmee men zich qua bereik kan meten met de dealernetwerken van de grootste automerken. Bosch Car Service is daarbij – met 419 vestigingen – al jaren veruit de grootste, gevolgd door Vakgarage (310) en het laagdrempelige Auto Profijt (226). 

Ambities

Gevraagd naar de ambities voor het komend jaar komen de Nederlandse garageformules op een gezamenlijk doel uit van ruim vierduizend deelnemers – een gewenste toename van liefst 25 procent in ruim één jaar tijd. De kans dat dat ook daadwerkelijk realiteit wordt is volgens de onderzoekers niet erg groot, maar het geeft wel aan dat groei een strategisch issue is. Daarbij wordt men geholpen door het veranderende sentiment; veel van de nu nog geheel onafhankelijke autobedrijven zullen hun aanvankelijke bezwaren tegenover formulegebondenheid in de komende tijd alsnog laten varen. Vergeleken met veel andere landen in de EU zijn veel Nederlandse autobedrijven lange tijd zelfstandig gebleven doordat grossiers (die sterk concurreren met elkaar) sowieso goede condities kenden. Maar nu ook een toenemend aantal (voormalig) autodealers de universele onderhoudsmarkt als een welkome aanvulling op hun marktbereik ziet, dringt de tijd. Wie nu nog geen formule in huis heeft dreigt de boot te missen. Of je moet je willen aansluiten bij een van de partijen uit het ‘rechterrijtje’. Negentien formules noteren minder dan vijftig deelnemers. Veel van deze kleinere formules leiden een stabiel bestaan zonder al te veel wisselingen in het vestigingenaantal; twaalf formules hebben zelfs niet meer dan twintig deelnemers. Maar een voet achter de deur bij de leasemaatschappijen zit er dan niet in. Voor sommige garagisten is dit overigens totaal geen probleem, zij richten zich liever op de lokale particulier. 

Verdrievoudiging 

Het eerste exemplaar van iedere nieuwe editie wordt traditiegetrouw uitgereikt aan de opvallendste klimmer van het jaar. Euro Repar Car Service viel deze eer te beurt dankzij een royale verdrievoudiging van het deelnemersveld in een jaar tijd. Het geeft het concept vooralsnog aansluiting bij de Nederlandse middenmoot. Maar daar gaan ze het niet bij laten, over een jaar wil men de 150 stuks aantikken. Onmogelijk? Wie zal het zeggen, maar we mogen van deze OEM-gestuurde formule (PSA Groupe is eigenaar) de komende jaren toch echt nog het een en ander verwachten. Dat men zich daarbij richt op de gehele universele onderhoudsmarkt is opmerkelijk, maar het is PSA Groupe kennelijk menens gezien de inmiddels 3200 vestigingen in Europa, waarvan alleen al 1400 vestigingen in thuisland Frankrijk. Kortom, een serieuze poging om ook als autofabrikant een rol te gaan spelen in de onderhouds- en reparatiemarkt voor de wat oudere auto.

En weer een erbij
Alsof er al niet genoeg garageformules zijn komt Group Auto binnenkort met haar nieuwste (en derde) formule: Happy Driver Centers. Men belooft alles in het werk te stellen om de beste service te verlenen aan de klant. Ook wordt goede communicatie via moderne tools ingezet.
Met Happy Driver Centers is men op zoek naar zelfstandige universele garages die willen profiteren van een aantal ondersteunende diensten, zoals communicatieservices, maar ook technische opleidingen, kennis & informatie via congressen en magazines, inkoopvoordeel en marketingondersteuning. Het is geen opvallende garageformule: buiten – naar eigen zeggen – excellente communicatieservices om Happy Drivers te maken, worden er geen eisen aan de garage gesteld in de vorm van uitstraling of activiteiten. Het eigen karakter van de garage zou daarmee in tact blijven. Er hebben zich inmiddels twee (noordelijke) autobedrijven aangemeld als deelnemer.

Clem Dickmann

Clem Dickmann studeerde bedrijfseconomie (HEAO en EUR) en marketing (NIMA-C1/C2). Werkte voor een marketing intelligence bureau, waarna een viertal autofabrikanten en -importeurs volgden. Was tot 2002 werkzaam als CEO van Hyundai Nederland. Naast zijn werkzaamheden voor Aumacon is hij actief als NIMA-examinator en analist/columnist. Strategie en marketing zijn de specialismen. In 2003 werd hij – als eerste persoon uit de Nederlandse automotive-sector – gecertificeerd als Register Marketeer (RM). In 2007 behoorde hij tot de eerste lichting Qualified Examiners van het NIMA, in 2010 gevolgd door de benoeming tot Senior Marketing Professional (SMP).

Van Clem Dickmann zijn er nog 40 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Clem Dickmann

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.