Tegenwind online autoverkoop

Met een daling van 6,1 procent over de eerste drie kwartalen van 2013 ten opzichte van dezelfde periode in 2012 ondervindt ook de online verkoop van nieuwe auto’s tegenwind.

Dat melden de ANWB Autokoopservice en Nieuweautokopen.nl. De online verkoop van auto’s laat daarmee nog steeds een iets vriendelijker beeld zien dan de traditionele verkoop van auto’s aan particulieren. Daar ligt de daling van de verkoop rond de 20%.

 In het derde kwartaal duiden de verkoopstatistieken wel op een paar opmerkelijke ontwikkelingen. Zo zakken Kia en Toyota verder weg in de top 10. Toyota valt er zelfs buiten met een elfde plek en met een marktaandeel van 3.47 procent.

Renault klimt met milieuvriendelijke modellen zoals de Clio en de Mégane naar een tweede plaats achter Volkswagen en presteert met het marktaandeel van Dacia (plek 16 met een marktaandeel van 1.88%) beter dan de PSA-groep met Peugeot en Citroën. Opel doet het online prima met een derde plaats. Dat laat zien dat Opel op de particuliere markt een gewaardeerd merk is.

Top 10 merken en marktaandelen:

1. Volkswagen, marktaandeel 7.52 procent.

2. Renault, marktaandeel 6.12 procent.

3. Opel, marktaandeel 5.42 procent.

4. Fiat, marktaandeel 4.96 procent.

5. Kia, marktaandeel 4.15 procent.

6. BMW, marktaandeel 3.98 procent.

7. Hyundai, marktaandeel 3.75 procent.

8. Citroen, marktaandeel 3.54 procent.

9. Peugeot, marktaandeel 3.52 procent.

10. Audi, marktaandeel 3.50 procent.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *