Top 4 Best Global Green Brands 2014 voor automerken

De vier milieuvriendelijkste merken ter wereld zijn allemaal autofabrikanten. De lijst van ‘Best Global Green Brands 2014’ is samengesteld door Interbrand en kiest ieder jaar de vijftig best presterende merken op het gebied van milieuvriendelijkheid. Dit jaar wint Ford het van Toyota.

In de lijst staan in totaal tien automerken, waarvan de top vier helemaal wordt geclaimd vanuit de automotive. Dat betekent een bezetting van maar liefst twintig procent op de totale verkiezingslijst van vijftig posities. Interbrand rangschikt merken op basis van hun milieubeleid en op basis van het oordeel dat klanten hebben.

Nissan is dit jaar een plek gestegen ten opzichte van 2013. Destijds steeg Nissan maar liefst zestien plaatsen, waarmee het de snelste stijger was en voor het eerst de top tien binnenkwam. Honda verdient wederom de derde plaats door haar deelname in diverse duurzame projecten en samenwerkingsverbanden. Toyota was de afgelopen drie jaar de onbetwiste nummer één in de lijst, maar moet Ford nu voor zich dulden. Het Japanse merk verkoopt de meeste hybride voertuigen (ruim 2 miljoen) in Amerika van alle autofabrikanten.

Winnaar

Ford dankt de winst aan haar ruime portfolio van vijf elektrische voertuigen; twee plug-in hybrides, twee hybrides en één volledige elektrische auto. Daarnaast steekt het bedrijf veel moeite in onderzoek naar waterstof- en brandstofceltechnologie. Ford gebruikt in 41 fabrieken gerecyclede materialen en in al haar Noord-Amerikaanse voertuigen worden op soja gebaseerde schuimkussens gebruikt.

Top 50

Dit zijn de tien milieuvriendelijkste automerken ter wereld uit de top 50 van alle verkozen merken:

Positie 2014 Positie 2013 Merk
01 02 Ford
02 01 Toyota
03 03 Honda
04 05 Nissan
13 13 BMW
16 07 Volkswagen
24 17 Mercedes-Benz
32 Chevrolet
35 37 Kia
40 34 Hyundai

Bekijk hier de complete lijst van de vijftig Best Global Green Brands 2014.

“De vraag naar elektrische voertuigen blijft groeien en dwingt autofabrikanten om in deze markt in te stappen en hun productaanbod uit te breiden. Met de jaarlijkse komst van nieuwe elektrische en hybride modellen kunnen consumenten uit meer zuinige auto’s kiezen dan ooit te voren”, aldus Lindsay Beltzer van Interbrand.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *