Universelen en dealers tegenover elkaar

Dealerbedrijven en universele garages worden vaak tegenover elkaar gezet als vijanden of op z’n minst als stevige concurrenten. Door de huidige marktomstandigheden verandert de verstandhouding. Hebben ze elkaar harder nodig en is er meer ruimte voor samenwerking?

Daarover praten vijf universele en vijf merkgebonden branchegenoten, onder leiding van Aftersales Magazine. Universeel ondernemer Frank Beelen is er in ieder geval van overtuigd dat dealers en universele bedrijven elkaar de komende tien jaar hard nodig hebben. “Vooral omdat de technische complexiteit van auto’s alleen maar toeneemt”, denkt hij.

“Wij missen per merk en type soms de routine die een dealermonteur wel heeft. Het is goed dat wij als universeel bedrijf een beroep kunnen doen op de dealer. Dat leidt tot een betere relatie en levert voordelen voor beide kanten op”, zegt Ton Nieuwenhuijsen.

“We zijn bijna allemaal zelfstandige ondernemers. Door samenwerking ontstaan meer mogelijkheden om de klant samen op de juiste manier te bedienen en gezamenlijk voordeel te behalen”, vindt Gerard Linden. Dat kan Dick Jetten vanuit het dealerbedrijf alleen maar beamen: “Een gezonde wisselwerking is essentieel voor de gezamenlijke continuïteit.”

Lees hier het hele verhaal over de ronde tafeldiscussie tussen de dealers en universelen >>

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1777 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.