VDL Nedcar: 2018 was goed, 2019 wordt minder

VDL Nedcar kijkt terug op een financieel goed 2018. De omzet van de divisie Autoassemblage groeide met 28 procent, van 2,850 miljard euro in 2017 naar 3,653 miljard euro in 2018. Ook is het jaar afgesloten met een positief resultaat.

Terugkijkend spreekt de directie van “een inspannend jaar”, met “een uitdagende doelstelling.” Het aantal te bouwen Mini’s en de BMW X1 nam toe van 168.969 in 2017 naar ruim 200.000 in 2018. Voor de vierde keer in haar historie passeerde de fabriek de grens van 200.000 geproduceerde auto’s in één jaar. Andere mijlpalen in 2018: Nedcar bestond vijftig jaar, bouwde in vijf jaar tijd een half miljoen auto’s voor BMW Group en produceerde de vijf miljoenste auto in haar bestaan.

Flexibele arbeidsschil

Minder positief is het beeld dat de directie schetst van het lopende jaar. Als gevolg van ontwikkelingen op de mondiale automarkt zullen naar verwachting in 2019 minder auto’s worden gebouwd. Om die reden is de flexibele arbeidsschil bij VDL Nedcar teruggebracht met ruim duizend medewerkers. In totaal zijn nu bij de onderneming in Born ongeveer zesduizend mensen in dienst.

BMW

In de toelichting op de cijfers zegt VDL’s president-directeur Willem van der Leegte: “We zijn bezig om de toekomst van VDL Nedcar veilig te stellen.” Vanaf 2022 zal de huidige modelgeneratie van BMW en Mini die in Born wordt geproduceerd trapsgewijs worden uitgefaseerd. Nedcar is in gesprek met de Duitse opdrachtgever om ook de opvolgende modellen te mogen bouwen. In de loop van dit jaar moet duidelijk worden of die vervolgorder er komt. Daarnaast zijn er contacten met andere partijen, beoogd om een tweede opdrachtgever in huis te halen en daarmee de afhankelijkheid van BMW/Mini te verkleinen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †