Bergwerff Automotive is Erkend Service Partner voor de merken BMW en MINI. Ook zijn zij actief in de verkoop van jong gebruikte BMW’s, MINI’s en ALPINA’s. In de voorraad vind je de meer exclusieve en krachtigere versies, enkele vreemde merken, Duitse en Italiaanse klassiekers. Om in de werkplaats de groei van de onderneming bij te benen is de werkplaatsindeling geoptimaliseerd.

Als we de achtergronden bespreken die hebben geleid tot de herindeling van de werkplaats komt automatisch de vraag op of verhuizing ooit een serieus alternatief vormde. Operationeel directeur Jort Schulting is duidelijk over deze optie: “Geen moment. Dit is onze plek.” Sinds Schulting hier zo’n anderhalf jaar geleden aan de slag ging, viel het hem op hoe het verkoop klaar maken van de eigen voorraad steeds meer capaciteit inneemt. “Capaciteit die we eigenlijk willen inzetten voor klanten die terugkomen voor onderhoud.”

Dat heeft twee oorzaken. “We hebben een grote voorraad auto’s die we her-programmeren naar de Nederlandse software en waar product-updates van de fabrikant op doorgevoerd dienen te worden. Het kan betekenen dat auto’s bij ons uren geprogrammeerd worden. Tweede factor is dat we door een juiste voorraadmix aan te bieden een stijging zien in verkoopaantallen en daarmee dus ook de druk op de werkplaats.”

Snoepwinkel

Of het nu gaat om de werkplaats, de showroom of het terrein eromheen: liefhebbers wanen zich snel in een snoepwinkel. Tussen de meer gangbare modellen zoals een X1 of 2-serie Active Tourer staan veel exclusievere items. “Hoeveel bedrijven kunnen zeggen dat ze altijd ALPINA’s op voorraad hebben?” Voor de minder ingevoerde onder onze lezers: ALPINA een tuner noemen dekt de lading niet. Het is een kleine autofabrikant die in nauwe samenwerking met BMW circa 2000 auto’s per jaar produceert. Deze auto’s met koppelrijke motoren worden via het BMW-netwerk gedistribueerd en onderhouden met behoud van de volledige BMW-fabrieksgarantie.

Thijs van den Heuvel, eigenaar en algemeen directeur, heeft volgens Schulting naast een saleshart een voorliefde voor ALPINA’s en andere (klassieke) exclusieve BMW’s. “Hierin willen we ons in blijven onderscheiden. Om Bergwerff Automotive klaar te maken voor de volgende stap en de groeit te faciliteren is gekozen om te investeren in de werkplaats.”

Van 6 naar 9 bruggen

In de wetenschap dat de fysieke buitenafmetingen niet veranderen krijgt leverancier Stokvis Equipment een uitdagende legpuzzel voorgeschoteld. Een eerste voorstel om een extra brug te plaatsen haalt het niet. Uiteindelijk blijkt het mogelijk om zelfs negen werkplekken onder te brengen. Accountmanager Ernst van ’t Hoff legt uit: “Traditionele twee- en vierkolommers nemen relatief veel vloerruimte in en vielen daarom al snel af. We moesten dus de grond in. De BMW Groep is met de verschillende merken steeds actiever met elektrische modellen en als Erkend Service Partner is het voor Bergwerff Automotive belangrijk dat de gekozen hefoplossing raad weet met service aan accupakketten.”

De gekozen Nussbaum Top Lift stempelbruggen zijn uitgerust met zowel de efficiënte dorpelopname als in lengte verstelbare zwenkarmen. “Voor elektrische voertuigen zijn de juiste opnamepunten cruciaal, om het accupakket niet te beschadigen en deze te kunnen (de)monteren voor reparatie. Hier zijn speciale Nussbaum-adapters voor geleverd die met nokken in de daarvoor bestemde opnamepunten van elektrische BMW’s vallen. Daarmee ontstaat een veilige hefoplossing met voldoende ruimte voor het accupakket. Precies wat Bergwerff Automotive nodig heeft dus.”

Future-proof cassettes

In de werkplaats liggen ook een aantal Nussbaum-stempels met dorpelopname. “Met standaard cassettes was het nadeel altijd dat er geen enkele flexibiliteit meer was om later aan te passen. In dit project zijn echter voor het eerst in Nederland de nieuwe Nussbaum future-proof cassettes geleverd waarbij een dorpel-opnamestempel kan worden vervangen door een bredere versie met zwenkarmen. De hefcilinders worden dan verplaatst in de extra buizen van de verbrede cassette en er is dan geen grondwerk meer nodig. De Nussbaum-stempels met dorpelopname zijn bovendien breder dan de meeste andere merken zodat de moderne generatie auto’s bij het op- en afrijden het volledige hefplateau benutten”, aldus Van ’t Hoff.


‘De grootste uitdaging ligt op het personele vlak: het vinden en behouden van technici.’


Hiermee wordt op korte termijn ingespeeld op het huidige wagenpark door 50/50 verdeling in beide varianten maar bestaat wel de vrijheid hier op ieder gewenst moment verandering in te brengen.
Bij elke werkplek staan DEA-wandmeubels opgesteld zodat de technici alles bij de hand hebben en het strak oogt. De AHS-remmentestbank werd in het kader van de verbouwing verplaatst om zo de optimale ruimtebenutting mogelijk te maken. Parallel vinden we de Omer KAR-schaarhefbrug die in de grond verzonken geplaatst is. Deze uitlijnbrug valt op doordat de scharen niet in het midden van de rijbanen staan, maar op het uiteinde. “Langere versies van dit soort schaarhefbruggen hebben het risico door te buigen wanneer er een auto op staat. Dit type heeft daar geen last van en is daarom ook geschikt voor werkzaamheden zoals uitlijnen of ADAS-kalibratie.” Het uitlijnen gebeurt met een Beissbarth-installatie, Hamer tekende voor de installatie van de afgiftepunten voor vloeistoffen en tevens werd er door Christ AG een nieuwe wasstraat geplaatst.

Samen met het personeel

Om de gerealiseerde capaciteit in de werkplaats optimaal te kunnen benutten voor de externe klant, zette Schulting nog een aanvullende stap. “We hebben achter het pand een overkapping gerealiseerd met vier plaatsen waar de auto’s voor het programmeerwerk kunnen staan. Onder de overkapping zijn de datapunten, wall-boxen en stroompunten beschikbaar. Op die manier houden de auto’s geen brug bezet en kunnen we optimaal onze bruggen inzetten voor onderhoud en reparatie.”

Ook aan het personeel is gedacht bij dit alles. “Elke ondernemer wil een investering kunnen terugverdienen en daarom is rendement nodig. Dat rendement is in dit specifieke geval niet alleen financieel van aard. Het personeel profiteert er ook van. Op hun verzoek is een raam geplaatst dat ook open kan. Door een uitgekiend lichtplan is een lichte werkomgeving gecreëerd, zelfs als je onder de auto staat heeft de monteur circa 500 lumen. De autofoto’s aan de wanden zijn voorzien van geluidsabsorberende materialen en helpen de werkplaats stiller te maken. Tevens werd er geïnvesteerd in een geïntegreerd audiosysteem met streaming mogelijkheden.”

Vijf maanden

Al met al een flinke verbouwing met een noemenswaardige impact op de bedrijfsvoering. “De werkplaats is vijf maanden buiten gebruik geweest”, vertelt Schulting. “We zijn in de omgeving op zoek gegaan naar een ruimte waar we tijdelijk onze werkplaats konden huisvesten en dat is gelukt. Stokvis Equipment verplaatste de bruggen en zorgde ervoor dat we door konden. De tijdelijke ruimte beviel ons dermate goed dat we wel even hebben getwijfeld of we daar geen permanente tweede locatie van zouden moeten maken.”

Menig ondernemer herkent het dilemma. Jaar op jaar groei en dan de verleidelijke gedachte van een extra locatie. “In theorie is het een goed idee en kun je allerlei argumenten bedenken om de locatie aan te houden. Voor ons was er maar één argument nodig om het niet door te zetten: focus op kwaliteit en output. Op dit moment hebben we de focus op de kwaliteit, productiviteit en efficiency in deze nieuwe werkplaats. Focus houden in plaats van de aandacht te versnipperen. Het is niet onze ambitie om uit te groeien naar meerdere vestigingen. Uiteindelijk willen we door op deze koers en de geoptimaliseerde werkplaats is onderdeel van onze strategie. De showroom pakken we op termijn waarschijnlijk op een vergelijkbare manier aan.”

Arbeidsmarkt

Een belangrijk ander argument is nog niet benoemd, maar zeker niet onbelangrijk: “Het bieden van een prachtige werkplek voor onze technici. Waarin de modernste apparatuur aanwezig is en waar men niks in de weg staat om te werken aan eigen ontwikkeling. Uiteraard gepaard met een marktconform salaris en gunstige secundaire arbeidsvoorwaarde.

Bergwerff Automotive, zoals zovelen in de sector, heeft een behoefte aan nieuw technisch personeel. “Instroom is schaars en dan is er nog de kwestie van mensen weten te behouden voor onze sector. Er wordt niet alleen binnen onze sector getrokken, maar ook van buiten de sector. Of het nu ASML is of de lokale laadpaleninstallateur, ze zitten allemaal met hetzelfde probleem: vind maar eens mensen. We zijn daarom voortdurend op zoek naar kundige technici of jong talent om ons jonge team te versterken.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
13 december 2024
‘Behandel klant weer als koning’
13 december 2024
Rooskleurige toekomst voor universeel
13 december 2024
Mengelers breidt uit met Toyota Geelen Weert
13 december 2024
PPG valt in de prijzen met PPG LINQ™ Color
12 december 2024
Twee benoemingen in bestuur RAI Aftermarket
12 december 2024
Leasys breidt uit met privé-occasionlease
Meest bekeken berichten
Recente reacties