Verboden voor nagelstudio’s

Voor veel ondernemers in de autobranche is de waarde van het onroerend goed een belangrijk deel van hun toekomstig pensioen. Vooral bij dealers en schadeherstellers neemt die waarde in rap tempo af. Er is geen vraag naar hun panden. Steeds meer importeurs vullen hun netwerk in met minder contractpartners en het aantal overbodige vierkante meters neemt toe. Zelfs als een ex-dealer servicepartner wordt, zullen bankiers de waarde van het onroerend goed lager inschatten. Alleen met medewerking van een flexibele, lokale overheid, kunnen locaties een andere bestemming krijgen en zijn ondernemers gered van een al te grote waardedaling.

Een soortgelijke situatie speelt in de schadebranche: een structureel dalend werkaanbod, minder herstellers in de gestuurde netwerken (Achmea en Schadegarant), overcapaciteit en daling van de waarde van het schadebedrijf. De verkoop van een operationeel schadebedrijf is dan ook een kunst op zich geworden. Inkrimpen en veel lokaal werk zoeken, is een optie, maar dat vergroot de waarde van het bedrijf zelfden of nooit. Ik ben de afgelopen periode eens gaan bijhouden wat voor nieuwe bedrijven gevestigd zijn op de voorheen 100% autoboulevards. Een bruidswinkel, fitnessstudio, kringloopwinkel, kinderopvang, ramsj meubelzaak en een tegel- en laminaatwinkel. Dat zijn nou niet bepaald de meeste geschikte buren om veel potentiële autokopers aantrekken. Sterker nog, misschien dat ze die kopersgroep zelfs afstoten. Overigens kwam ik ook langs een voormalige Forddealer die is verkocht en getransformeerd tot een mooie Vakgarage en een Opel-dealer die is opgebouwd tot een premiervestiging van Kwikfit.

Laatst las ik een rapport van Locatus, dat data verzamelt over mutaties in winkels, retailformules en vierkante meters. Het bedrijf doet dit al jaren en kan dus aardige conclusies trekken. Twee daarvan wil ik graag met u delen: een winkelstraat met meerdere schoenenwinkels trekt meer winkelend publiek. En nog iets opmerkelijks: in winkelstraten met één of meerdere nagelstudio’s of massagesalons, neemt het aantal faillissementen meetbaar toe.

Dus, zodra u merkt dat een nagel- of massagestudio interesse heeft in een naburig dealerpand, zorg dan dat dit pand zo snel mogelijk wordt gevuld met schoenen.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1789 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.