Verbrandingsmotor nog lang niet passé

Bijna 60 procent van de Europese autobestuurders ziet een toekomst voor de verbrandingsmotor. Dat meldt Mazda op basis van een enquête onder ruim 11.000 volwassenen in 11 Europese markten.

Van de ondervraagden is 58 procent van mening dat er nog veel innovatie en verbetering mogelijk is voor benzine- en dieselmotoren. In Polen is dat cijfer zelfs 65 procent. In Duitsland, Spanje en Zweden ligt dat op meer dan 60 procent. In Nederland heeft nog altijd 55 procent vertrouwen in de verbrandingsmotor.

KPMG

De conclusies komen overeen met het wereldwijde onderzoek waarvan KPMG onlangs de resultaten publiceerde. Ook daaruit bleek al dat verbrandingsmotoren nog geruime tijd naast nieuwe aandrijflijnen zullen bestaan. Uit het onderzoek van Mazda blijkt verder dat 31 procent van de bestuurders hoopt dat dieselauto’s zullen blijven bestaan, ondanks de opkomst van elektrische auto’s. In Polen wonen nog de meeste dieselliefhebbers. Hier hoopt 58 procent dat de dieselmotor blijft. Gemiddeld 33 procent van de bestuurders zou zelfs de voorkeur geven aan een benzine- of dieselauto, als de gebruikskosten hetzelfde zouden zijn als van een elektrische auto. In Italië had maar liefst 54 procent deze mening.

Autonoom rijden

Slechts 33 procent van de bestuurders verwelkomt de komst van zelfrijdende auto’s. De laagste scores van slechts 25 procent werden geteld in Nederland en Frankrijk. Mazda ziet hierin voldoende aanknoping om door te gaan met het Mazda Co-Pilot Concept, dat autonome rijtechnologie gebruikt die bestuurders ondersteunt. Mazda ziet in de resultaten van het onderzoek vrijwel geen bewijs voor veel steun voor zelfrijdende auto’s onder jongeren in Europa.

Toekomstvisie

Mazda presenteert het onderzoek tegelijk met zijn langetermijnvisie. Die beschrijft onder de naam ‘Sustainable Zoom-Zoom 2030’ hoe het beste van de interne verbrandingsmotor gecombineerd kan worden met effectieve elektrificatie. Mazda heeft daarvoor de Skyactiv-X ontwikkeld. Deze benzinemotor heeft compressieontsteking en combineert zo de voordelen van een benzinemotor met die van een dieselmotor.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2954 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters