Vier toekomstrichtingen aftermarket

De Innovatieve Intermediair, De Mobiliteitsmaker, De Robuuste Retailer en De Ketenkaper. Dat zijn de vier toekomstscenario’s voor de aftermarket, die RAI Vereniging en Bovag vandaag presenteerden aan honderden belangstellenden in Cinemec in Ede.

De scenario’s geven een vooruitblik op 2025 en zijn gebaseerd op uitvoerige analyses van marktontwikkelingen op de lange en korte termijn en algemene trends die van grote invloed zijn, zoals connectivity bijvoorbeeld. Het ene scenario is niet beter dan het andere. Sterker nog: er kunnen ook combinaties ontstaan.

Bij De Innovatieve Intermediair spelen nieuwe toetreders (Google, Apple, Microsoft) een grote rol spelen, wat een sterk gestuurde onderstroom gaat opleveren. In dit scenario is niet autobezit, maar autogebruik de norm. Consumenten kiezen voor een mobiliteitspakket en hebben weinig tot geen keuzevrijheid wat betreft onderhoud en reparatie. Vooral de ketens profiteren hiervan, gecertificeerd door de nieuwe toetreders.

Autofabrikanten en leasemaatschappijen zijn dominant in De Mobiliteitsmaker. Ook hier kiezen consumenten voor een mobiliteitspakket met carsharing en privéleasing als belangrijke producten. Dealernetwerken en universele ketens zijn leidend, maar innovaties komen van de sturende partijen. Klanten hebben weinig contact met de werkplaats; alles wordt online geregeld.

Dealergroepen en universele ketens zijn bepalend in het scenario De Robuuste Retailer. Dit is het draaiboek waar veel ondernemers van dromen. Samenwerken is hier cruciaal: zelfstandig de toekomst trotseren lijkt bijna onmogelijk. Dealergroepen zullen waarschijnlijk een businessmodel ontwikkelen waarbij de samenwerking met de fabrikant in hoge mate is geïntegreerd. Het is goed denkbaar dat de retailfunctie in handen van het merk is (zoals in het geval bij Pon en Louwman).

De zogenaamde aggregators (Booking.com, Zoover, ANWB en Consumentenbond) zijn dominant in De Ketenkaper. Deze nieuwe toetreders zullen er alles aan doen om autobezitters te beïnvloeden, zowel rondom de aankoop als onderhoud en reparatie. Consumenten delen alles met elkaar in reviews op online platformen. De keuze voor een werkplaats hangt dan ook sterk af van goede of slechte reviews.

De vier toekomstscenario’s zijn ontwikkeld op initiatief van RAI Vereniging (afdelingen Autovak en Auto) en Bovag. Het volledige rapport kunt u hier downloaden.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1678 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *