Volkswagen ziet motoraanpassing niet zitten

Volkswagen ziet het niet zitten om oudere, vervuilende dieselmotoren te gaan aanpassen. Zo’n operatie duur volgens Volkswagen meerdere jaren en vergt een enorme technische inspanning, terwijl de uitkomsten twijfelachtig zijn.

Meer heil ziet de fabrikant volgens een woordvoerder in het “verstandige compromis” dat de industrie en overheid begin deze maand sloten: softwareaanpassing in combinatie met  inruilpremies voor nieuwe, schone diesels. Beide maatregelen zijn volgens Volkswagen snel te realiseren en bovendien goed uit te voeren over een langere termijn. Daarnaast wijst de autobouwer op het milieuvriendelijke karakter van zijn nieuwste generatie dieselmotoren, zoals de ADAC deze week bekendmaakte. Met de verklaring aan het persbureau DPA reageert Volkswagen op kritiek van de Duitse milieuminister Hendricks. Zij vindt dat aan fabrikantzijde meer nodig is om op korte termijn resultaat te boeken op het gebied van emissie. Hendricks verwijst naar een rapportage van het Duitse ministerie van milieu. Daaruit blijkt dat ook na software-updates, die de fabrikanten recentelijk in eigen land hebben toegezegd, de lucht in bijna zeventig Duitse steden vuiler blijft dan de norm.

Diesel

Namens de ondernemingsraad van VW-dochter MAN heeft intussen voorzitter Stimoniaris ervoor gewaarschuwd de dieselmotor niet in het verdomhoekje te plaatsen. Bij vrachtwagens is volgens hem de NOx-uitstoot sinds de invoering van Euro-6-grenswaarden in 2013 gedaald met tachtig procent. De uitstoot van fijnstof door vrachtwagens en bussen zou inmiddels nauwelijks nog meetbaar zijn.  Bij een radicaal dieselverbod ontstaat volgens Stimoniaris “totale chaos. Zelfs een hulpdienstvoertuig kan dan niet meer de weg op.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †