De grootste afknappers bij een autobezichtiging? De geur van natte hond, een volle asbak, stoelhoezen met bont en bekleding met bloemetjes. Potentiële kopers van een auto hebben zelfs tot 500 euro meer over voor een niet-rokersauto. Dat blijkt uit onderzoek van Marktplaats Auto.

Veel mensen minder als de auto naar een huisdier (48 procent) of sigaretten (59 procent) ruikt. De koopzin van met name vrouwen wordt daarnaast negatief beïnvloed door rondslingerende spullen van de verkoper. Voor bijna 30 procent is een vieze of ongewassen auto reden om hun bod te verlagen. Sterker nog, meer dan 50 procent van de kopers koopt het liefst een auto van iemand die de auto net heeft gewassen of gereinigd.

De zon heeft een positief effect op het aankoopgedrag van mannen. Het overgrote deel van de ondervraagden (89,6 procent) vindt een proefrit in verschillende auto’s zeer belangrijk om zo een goede vergelijking te kunnen maken en 65 procent neemt graag iemand mee voor een second opinion. Ook muziek kan een positief effect hebben op autoverkoop. Zo doet ‘Happy’ van Pharrell Williams het goed onder de respondenten.

Vooral op regionaal niveau reageren we verschillend op verfraaiing in de auto. Gelderlanders kopen liever geen auto met de sticker ‘baby on board’; Zeeuwen ergeren zich aan een knikkend hondje op de hoedenplank en Drenten vermijden het liefst dobbelstenen die aan de achteruitkijkspiegel hangen. Uiteindelijk zijn prijs, het aantal gereden kilometers en een geldige apk doorslaggevend voor de koop van een auto.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
11 juli 2025
20 procent meer auto’s gestolen
11 juli 2025
Duurzaamheid: voorkomen beter dan genezen
10 juli 2025
ACtronics breidt revisie-aanbod uit
Meest bekeken berichten
Recente reacties