Voor bandenbranche geldt nu code blauw

Het viel te verwachten en het gebeurde dan ook: calculerende automobilisten die wachten op de eerste sneeuwvlok hebben de bandenbranche een flinke piek in de werkplaats bezorgd.

kwikfit-winterbandAlom melden bedrijven topdrukte in retail en montage. Zoals bij Greve Banden, waar de office manager van dit fullservice bandenbedrijf in De Lier laat weten dat eigenaar Wilco Greve “het momenteel erg druk heeft”. Het parkeerterrein staat vol met mensen die nog even snel winterbanden willen. “En dat bevelen wij alleen maar aan. Maar misschien vóór de sneeuw valt?” Directeur Daan Hogendoorn van Profile Car & Tyreservice spreekt van “een gekkenhuis.” Bij Kwikfit vergelijkbare bewoordingen. Sinds afgelopen vrijdag staat de telefoon roodgloeiend in de vestigingen. Ook de webshop heeft nog nooit zo veel bezoekers gehad als in de afgelopen 24 uur.

Winterbanden

Bij Kwikfit hebben de meeste zakelijke rijders al in oktober en november de winterbanden laten monteren. Ook steeds meer particulieren maken tijdig een afspraak. Van de automobilisten die hun winterbanden opslaan bij Kwikfit, heeft inmiddels bijna negentig procent gewisseld. Toch is er ook nog een grote groep automobilisten die wacht tot het laatste moment, alvorens zich te melden voor een bandenwissel. Martin Post, algemeen directeur van Kwikfit Nederland: “Sinds afgelopen vrijdag is het bij ons ‘code blauw’, oftewel alle verloven zijn ingetrokken tot nader order.” Overigens blijkt uit de verkoopcijfers van de afgelopen 24 uur dat bij Kwikfit de vraag naar winterbanden twee keer zo groot is als de vraag naar de vierseizoenenband.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †