VW betaalt VS-dealer 2,4 miljoen dollar

Volkswagen heeft definitief een regeling getroffen met dealers in de Verenigde Staten die gedupeerd zijn door het dieselschandaal. Omgerekend ontvangt elke dealer 2,45 miljoen dollar ter compensatie. In totaal is het concern ruim 1,6 miljard dollar kwijt aan de financiële genoegdoening van zijn Noord-Amerikaanse netwerk.

Volgens de verantwoordelijke rechter die de overeenkomst bekrachtigde – Charles Breyer – is de deal eerlijk, verstandig en passend. Het definitieve bedrag is hoger dan hetgeen Volkswagen in oktober vorig jaar al was overeengekomen met zijn 652 contractpartners in de VS. Destijds ging het om 1,2 miljard dollar in totaal, omgerekend circa 1,85 miljoen per dealer. Bovenop dat – op de voertuigen afgestemde – bedrag komt nu nog een bedrag om de waardevermindering te compenseren die de dealers met hun onderneming zeggen te lijden door het emissieschandaal.

Volkswagen was er veel aan gelegen tot een akkoord te komen. Niet alleen om een punt te zetten achter de juridische procedure, maar ook gezien de sleutelrol die de dealers spelen bij de praktische afwikkeling van het schandaal. Volkswagen distribueert zijn producten in de VS uitsluitend via een netwerk van officiële contractpartners. Alleen bij hen kunnen de honderdduizenden Amerikaanse voertuigeigenaren terecht voor aanpassing dan wel inlevering van hun gemanipuleerde diesel. Met eindgebruikers in de VS is de autobouwer schikkingen aangegaan ter waarde van omgerekend 22 miljard euro, teneinde strafrechtelijke en civiele procedures te voorkomen.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.