Samen met Total heeft BMW twee soorten tanktechnologieën ontwikkeld. Hiermee kunnen bestuurders van een waterstofauto vanuit Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië rijden. Zo zijn in Stuttgart, München, Innsbruck en Bolsano dergelijke stations geopend.

“Deze nieuwe vorm van mobiliteit, op basis van waterstof, biedt particuliere en commerciële gebruikers nul uitstoot op lange afstand en elektrische mobiliteit zonder concessies te doen aan comfort, ruimte en tanktijden”, zegt Matthias Klietz, hoofd van de Research Powertrain bij de BMW Groep. 

Volgens BMW betreft het een revolutionaire ontwikkeling. Het vul station kent twee verschillende technieken: De standaard 700 bar CGH2 waterstofopslag technologie. Deze tanktechnologie voor waterstof-brandstofcel voertuigen is al up and running. En daarnaast heeft BMW de Cryo-gecomprimeerde waterstofopslag technologie (CCH2) ontwikkeld.  Deze technologie slaat waterstofgas op bij lage temperatuur in het voertuig bij een druk tot 350 bar. CCH2 tanks bieden zo tot 50% meer waterstof opslagcapaciteit dan 700 bar tanks en kan hiermee een actieradius halen van meer dan 500 kilometer. Het is op dit moment nog in een ontwikkelingsfase en zal pas op gang komen voor algemeen gebruik op de langere termijn.

 

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
Meest bekeken berichten
Recente reacties