Werkplaats vaak onveilig (update)

De Arbeidsinspectie heeft in totaal 1060 werkplaatsen en garages gecontroleerd op machineveiligheid, een veilige inrichting van de werkplek, juist gebruik van gevaarlijke stoffen, fysieke belasting door personeel en dieselmotoremissie. In 75 procent van de garagebedrijven staat niet vast dat het personeel veilig kan werken. In 29 gevallen is het werk preventief stilgelegd, omdat de situatie te gevaarlijk was.

Uit navraag bij de Arbeidsinspectie blijkt dat onder de stilleggingen negen dealers zijn, waarbij bijna alle merken zijn vertegenwoordigd. Dit is vrij vergelijkbaar met het marktaandeel van dealers in de totale Nederlandse onderhoudsbehoefte. Uit het onderzoek spreekt dus geen kwaliteitsoordeel tussen universelen en dealers.

De onderverdeling van de 29 stilleggingen ziet er als volgt uit:
9 x dealer van personenwagens
2 x bandenservicebedrijf
8 x onafhankelijk garagebedrijf, waarvan 2 truckbedrijven
2 x aanhangwagen- en caravanbedrijf
1 x werkplaats van openbaar-busvervoerbedrijf
4 x werkplaats van besloten-busvervoerbedrijf
3 x werkplaats van transportbedrijf

Tijdens de inspecties, van januari 2009 tot januari 2010, zijn 1826 overtredingen geconstateerd. Maar liefst 715 van de overtredingen hebben betrekking op de machineveiligheid. In 42 procent van deze overtredingen ontbraken schermen of andere beveiligingen op machines. Een genoemde oorzaak in het rapport van de Arbeidsinspectie is de economische crisis, waardoor er minder aandacht is voor onderhoud van machines. De meest voorkomende overtreding heeft te maken met het tijdig keuren van (APK)hefbruggen. Wel is er in garagebedrijven de laatste jaren grote vooruitgang geboekt op gebied van tilhulpmiddelen. Afgelopen jaar is in garagebedrijven voor het eerst geïnspecteerd op dieselmotoremissie (DME). Tijdens de inspectie is niet voldoende duidelijk geworden of de verplichte opzetfilters ook daadwerkelijk gebruikt worden.

"De hefbruggen worden niet (aantoonbaar) gekeurd, veiligheidsvoorzieningen op gevaarlijke machines worden weggehaald of onklaar gemaakt en machines zijn niet aan de muur of vloer verankerd, waardoor ze tijdens het gebruik kunnen omvallen of verschuiven. Ook is er nog regelmatig duidelijk sprake van valgevaar van vlieringen met opslag en dergelijke", licht inspecteur-generaal van de Arbeidsinspectie Mr. J.A. van de Bos toe.

Het maakt qua aantal overtredingen niet uit of een bedrijf is aangesloten bij een brancheorganisatie of niet. Ook is er geen noemenswaardig verschil tussen merkdealers en onafhankelijken. Van de geïnspecteerde garagebedrijven voor personenwagens is 43 procent merkdealer. Hiervan is 99 procent aangesloten bij een brancheorganisatie. Het lidmaatschap van zowel een brancheorganisatie als de invloed van de dealer is geen garantie dat een bedrijf de arbeidsomstandigheden beter voor elkaar heeft.

Het onderzoek is uitgevoerd bij bedrijven die zijn gespecialiseerd in personen- of bedrijfswagens, trucks, caravans en campers, en bussen.

UPDATE
Jos Kleiboer, manager werkgeverszaken bij Bovag heeft een paar nuanceringen: "Ik ben heel verheugd dat we als branche een grote stap voorwaarts hebben gemaakt met de fysieke belasting. Dat men het op de werkvloer niet zo nauw neemt met machineveiligheid is natuurlijk niet goed te praten. Het is en blijft mensenwerk en mensen zijn soms te gemakkelijk. Dat van een deel van de hefbruggen niet kan worden aangetoond dat ze tijdig zijn gekeurd of onderhouden, betekent niet dat al die hefbruggen gevaarlijk zijn. Integendeel, het aantal ongevallen met hefbruggen in de afgelopen jaren is zeer gering. Wel is er in de branche onduidelijkheid over de regels omtrent keuring en onderhoud. Het is een beetje jammer dat de Arbeidsinspectie net ging inspecteren toen de nieuwe DME-regels voor uitstoot van roetdeeltjes in de werkplaats werden ingevoerd. Een branche moet je even tijd gunnen om te wennen aan nieuwe regels en die in te voeren. Dat is niet gebeurd en dat heeft de resultaten zwaar gedrukt." Bovag heeft inmiddels een plan van aanpak opgesteld om samen met de bonden werk te maken van het verder verbeteren van Arbo in de werkplaats.

Download hier het rapport ‘Garages in Beeld’ van de Arbeidsinspectie >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *