Wijziging apk-wetgeving definitief

Met de publicatie in de Staatscourant van 20 januari 2021 is een nieuwe apk-wetgeving van kracht geworden. Hierin is opgenomen dat bij de keuring van dieselvoertuigen de werking van het roetfilter verplicht moet worden getest door middel van een deeltjesteller.

De nieuwe apk-wetgeving gaat in op 1 juli 2022. Tot die tijd volstaat de visuele controle. Bezwaar daartegen was dat een roetfilter wel fysiek aanwezig kan zijn, maar niet of niet goed hoeft te werken. Met de nieuwe wetgeving wordt dat bezwaar ondervangen.

Marktaanbod

Gekozen is voor de ingangsdatum van 1 juli 2022 omdat ervan uitgegaan kan worden dat tegen die tijd meerdere door het NMi goedgekeurde deeltjestellers op de markt worden aangeboden. De aanschaf daarvan is niet verplicht. Alleen mogen bedrijven in dat geval geen dieselvoertuigen keuren.

Bij de officiële bekendmaking heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat ook een berekening gemaakt van de kosten (aanschaf en onderhoud) en baten (minder tijd voor een controle) van de invoering van een roetfiltertest door middel van een deeltjesteller. Slotsom is dat de kosten van een apk voor dieselvoertuigen met circa 7,60 euro per auto zullen toenemen.

Vrachtwagens

Het testen van de werking keuring door middel van een deeltjesteller is ook verplicht voor de apk-1, de verplichte keuring voor vrachtwagens. Dat zijn in de meeste gevallen dieselvoertuigen, dus voor de bedrijven die apk’s aan vrachtwagens uitvoeren, is de aanschaf van een deeltjesteller onvermijdbaar.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2804 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

2 reacties op “Wijziging apk-wetgeving definitief

  • 22 januari 2021 om 07:34
    Permalink

    aangezien de dieselauto ten dode is opgeschreven,lijkt mij de investering te hoog om de deeltjesteller aan te schaffen.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2021 om 14:25
    Permalink

    Het probleem van de diesel is eenvoudig op te lossen door GTL brandstof te tanken . Geeft meer dan 90% minder vervuiling! Kan in elke diesel gebruikt worden . Shell produceert het al.

    Beantwoorden

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *