Met de publicatie in de Staatscourant van 20 januari 2021 is een nieuwe apk-wetgeving van kracht geworden. Hierin is opgenomen dat bij de keuring van dieselvoertuigen de werking van het roetfilter verplicht moet worden getest door middel van een deeltjesteller.

De nieuwe apk-wetgeving gaat in op 1 juli 2022. Tot die tijd volstaat de visuele controle. Bezwaar daartegen was dat een roetfilter wel fysiek aanwezig kan zijn, maar niet of niet goed hoeft te werken. Met de nieuwe wetgeving wordt dat bezwaar ondervangen.

Marktaanbod

Gekozen is voor de ingangsdatum van 1 juli 2022 omdat ervan uitgegaan kan worden dat tegen die tijd meerdere door het NMi goedgekeurde deeltjestellers op de markt worden aangeboden. De aanschaf daarvan is niet verplicht. Alleen mogen bedrijven in dat geval geen dieselvoertuigen keuren.

Bij de officiële bekendmaking heeft de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat ook een berekening gemaakt van de kosten (aanschaf en onderhoud) en baten (minder tijd voor een controle) van de invoering van een roetfiltertest door middel van een deeltjesteller. Slotsom is dat de kosten van een apk voor dieselvoertuigen met circa 7,60 euro per auto zullen toenemen.

Vrachtwagens

Het testen van de werking keuring door middel van een deeltjesteller is ook verplicht voor de apk-1, de verplichte keuring voor vrachtwagens. Dat zijn in de meeste gevallen dieselvoertuigen, dus voor de bedrijven die apk’s aan vrachtwagens uitvoeren, is de aanschaf van een deeltjesteller onvermijdbaar.

Deel dit artikel op

2 reacties

  1. Het probleem van de diesel is eenvoudig op te lossen door GTL brandstof te tanken . Geeft meer dan 90% minder vervuiling! Kan in elke diesel gebruikt worden . Shell produceert het al.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 mei 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties