Zakelijke markt moet autoverkoop redden

De vervangingsvraag vanuit de zakelijke markt moet de noodlijdende autoverkoop in 2014 gaan redden. De particuliere markt blijft dit jaar vooralsnog een zorgenkind. De winst zal net als vorig jaar komen uit de tweede helft van het jaar. Dat voorspelt het ING Economische Bureau.

Zelden kende de markt voor nieuwe auto’s zo’n slechte start als in 2014. Ten opzichte van een ook al zwak 2013 moest in de periode januari-april nog eens 7 procent worden toegegeven. Het wordt gedeeltelijk vertekend door de zeer hoge registratie-cijfers in het vierde kwartaal van 2013 vanwege allerlei subsidiemaatregelen.

De omslag moet komen door een hogere vervangingsvraag vanuit de zakelijke markt. In de jaren 2010 en 2011 werden op dit vlak goede zaken gedaan. Veel van deze auto’s zitten na 3 ½ tot 4 jaar aan het einde van hun (lease)contract. Wanneer deze daadwerkelijk vervangen worden kan de markt, net als in 2013, met name in de tweede helft van het jaar opleven. Deze opleving kan tevens versterkt worden door een groeiend aanbod nieuwe auto’s dat, ondanks aanscherping van fiscale grenzen, zich toch weer in een lage bijtellingsklasse weet te nestelen. ING Economisch Bureau houdt daarom vast aan haar eerdere raming van 425.000 registraties van nieuwe personenauto’s in 2014.

Onzekerheid

De verwachting is dat dit herstel van de markt doorgetrokken kan worden in 2015 tot 460.000 registraties. Veel zal echter afhangen van het fiscale regime na 2015. Dit is momenteel nog een vraagteken. De nieuwe Autobrief (II) van het Ministerie van Financiën, met daarin de ideeën van het kabinet omtrent de inrichting van autobelastingen na 2015, is vertraagd tot na de zomer.

In toenemende mate zullen auto’s aangesloten zijn op het internet. Deze ‘Connected Cars’ kunnen informatie doorgeven aan partijen op afstand. Dit biedt overheden wellicht de mogelijkheid om op termijn gebruik te belasten in plaats van bezit. Naast fiscale aspecten zijn er voor de autobranche zelf nog meer consequenties. Marinus van der Meer, ING Sectormanager Automotive: “Connected Cars openen een wereld van mogelijkheden interactief met auto en bestuurder te communiceren. Dit biedt de Automotive sector kansen meer grip te krijgen op haar klanten. Er zijn echter ook (branchevreemde) kapers op de kust. Denk bijvoorbeeld aan Google en haar zelfrijdende auto’s. Essentieel is daarom dat de autobranche uit online data zo veel mogelijk waarde weet te genereren voor de consument.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *