Zes nieuwe botsproeven; veiligheid groeit

De Audi A3, Ford B-Max, Isuzu D-Max, Kia Cee’d, Renault Clio en Volvo V40 komen alle zes goed uit de recente crashtest van Euro NCAP. Aan de compleet nieuwe Kia cee’d is de maximale waardering van vijf sterren toegekend, net als bij de V40. De Isuzu D-Max bleef steken op vier.

Euro NCAP is positief over de Zweedse autofabrikant, omdat de V40 als eerste standaard is uitgerust met airbags voor voetgangers. Dit model scoort dan ook 88 procent in voetgangerbescherming, de hoogst behaalde score tot nu toe in dit onderdeel van de botsproeven.

De vijfsterrenregen geldt dit keer ook voor de Renault Clio en de Audi A3. Beide modellen bieden volgens Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP, een veel sterkere veiligheid voor voetgangers ten opzichte van door voorgaande versies. “De scores die nu behaald worden waren een paar jaar gelden nog ondenkbaar, met de V40 als de nieuwe standaard”, aldus Van Ratingen.

Vier

Het 2008-model van de Isuzu D-Max is op veiligheid flink verbeterd, vooral voor de inzittenden. De score hiervoor eindigde op 83 procent. De bescherming voor voetgangers verbeterde naar 51 procent, wat 60 procent zou moeten zijn om de vijf sterren te kunnen krijgen.

Nieuwe test toont forse gebreken

Sinds kort wordt er in Amerika met een nieuwe soort crashtest gewerkt, de ‘small overlap’. Hierbij raakt de flank van een auto een betonnen obstakel bij een frontale aanrijding met 60 tot 65 kilometer per uur. De eerste testresultaten tonen aan dat automerken bedroevend slecht presteren. Euro NCAP zal deze test niet invoeren, wel komt in 2015 een full overlap crashtest, waarbij een auto frontaal wordt geraakt.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *