bekeken: 726 x
Waardeer dit artikel:
1 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 51 vote, average: 4,00 out of 5
(4,00)
(Inloggen is vereist)

Bovag Schade pleit voor aanscherping branchenorm

DOMEIN: Schadeherstel

Geplaatst op: 13 september 2019, 13:24

Leestijd: 2 minuten

Opleiding en training in schadeherstel lopen achter bij de techniek. Het beleid van Bovag Schade zal er in de toekomst op gericht zijn dat gat tussen kennis en techniek te dichten.

“De branchenorm volstaat niet meer. De versnelling in de techniek vraagt om een versnelling in de kennis en kunde van de schadehersteller. Aanvullende trainingen zullen op den duur voor vrijwel alle merken noodzakelijk zijn.” Dat concludeerde Toine Beljaars namens de Bovag-afdeling Schade naar aanleiding van een onderzoek naar merkerkenningen in schadeherstel. Op 12 september werden daarvan de resultaten in Bunnik gepresenteerd. Let wel: het onderzoek vond plaats onder schadeherstelbedrijven met een merkerkenning en ging dus niet in op de positie van universele schadeherstelbedrijven zonder merkerkenning.

Onderzoek

Het onderzoek kwam tot stand in samenwerking met Zilverstad Consultancy, het consultancybureau van Johan Schoonhoven, die de belangrijkste onderzoeksresultaten presenteerde. Er blijken grote verschillen te zijn, bijvoorbeeld in de hoeveelheid schades per merk, de benodigde investeringen om merkerkend schadeherstel te kunnen uitvoeren en dus hoe lonend het is om voor een bepaald merk zo’n merkerkenning te hebben.

Uniformiteit

Uit het onderzoek blijkt dat alle merken wel een omgeving op internet hebben waar informatie over merkerkend schadeherstel te vinden is, al is die niet altijd even gemakkelijk toegankelijk. Wel pleit Bovag pleit voor meer uniformiteit in merkerkenningen en een laagdrempeliger toegang.
Waar Bovag zich ook sterk voor maakt is een vorm van permanente educatie, volgens Bovag noodzakelijk vanwege de continue vernieuwing van de techniek. “Ik vind het raar dat iemand net na de Tweede Wereldoorlog zijn AST-diploma heeft gehaald tot op de dag van vandaag die complexe nieuwe systemen mag repareren.”

Intelligente systemen

Toine Beljaars brak ook nog een lans voor het verplichten van het gebruik van objectieve, intelligente systemen die kunnen helpen bij het detecteren van veiligheidskritische aspecten bij een reparatie. Hij noemde het totaalherstel van ABS als voorbeeld van hoe een systeem keuzes in het herstelproces kan ondersteunen. “Zo’n systeem stelt dan ook meteen vast welke competenties bij een bepaalde reparatie vereist zijn.”

Tags: , ,

Bovag hernieuwt focus op mkbRoadshow en nieuw klantportaal…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties