bekeken: 523 x
Waardeer dit artikel:
0 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 50 votes, average: 0,00 out of 5
(0,00)
(Inloggen is vereist)

Colomn Tim van der Rijken: Labelstress

DOMEIN: Algemeen

Geplaatst op: 2 juli 2019, 09:45

Leestijd: 2 minuten

Heeft u het afgelopen jaar een nieuwe woning gekocht? Of een nieuwe auto? Een airconditioner misschien, vanwege de lange hete zomer? Een vaatwasser? Een wasmachine? Een lamp dan toch zeker wel? Of nieuwe banden?

aftersales_magazine_2019-06_018In al deze gevallen bent u, als het goed is, geconfronteerd met een Europees energielabel. Een label met stoplichtkleuren en de eerste letters van het alfabet erop. Een label dat het u als consument makkelijk zou moeten maken om een verantwoorde keuze te maken.

Maar wat is verantwoord? Van mijn koelkast verwacht ik dat deze goed koelt en mij niet uit mijn slaap wekt bij iedere keer dat hij aanslaat. Van sommige lampen zou ik het fijn vinden als ze veel licht geven en van de centrifuge in mijn wasmachine wil ik dat deze dermate hard draait dat een wasdroger overbodig is. De Europese regelmakers begrijpen dat en daarom staan op de meeste energielabels naast het energieverbruik ook andere belangrijke eigenschappen vermeld.

Bandenlabel

Zo ook op het label voor autobanden. Het huidige bandenlabel, geïntroduceerd in 2012, toont de waardes voor rolweerstand, grip op nat wegdek en (extern) afrolgeluid. Toch is dat slechts een kleine greep uit de berg eigenschappen die voor een band belangrijk zijn en waarvan men eigenlijk weet moet hebben om een verantwoorde keuze te kunnen maken.

Slechts een kwart van de automobilisten is bekend met het bandenlabel. Toch leek het de Europese Commissie een goed idee om hier nog wat extra informatie aan toe te voegen. Informatie over slijtvastheid en kilometrage bijvoorbeeld, zodra daarvoor goede meetmethodes bestaan. Over de grip op sneeuw en ijs, voor de landen waar die omstandigheden nog bestaan. Gelukkig worden banden steeds groter, anders zou het uitgebreide label er misschien niet meer op passen.

Keuzestress

Of de consument hier nu echt wat mee opschiet, is een terechte vraag. Komt hier de transparantieparadox – waarbij méér informatie juist leidt tot minder duidelijkheid – om de hoek kijken? Gelukkig is er dan de bandenspecialist om de consument van zijn of haar keuzestress af te helpen. En misschien leidt een uitgebreider label tevens af van die andere sticker: het prijskaartje.

Tags: , ,

Vijf nieuwe leden voor…Eerste Moobi Center bij James…
REACTIES

Schrijf een reactie of commentaar

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Meest recente nieuws top 5

Meest gelezen afgelopen maand

Laatste reacties