Audi introduceert My Audi app en dongel

Op het TU Automotive congres in München introduceerde Audi het connected concept My Audi. Daarbij kondigde Audi aan dat er begin volgend jaar door middel van een dongel ook een retrofitoplossing komt voor het bestaande wagenpark.

De recentelijk in Duitsland gelanceerde My Audi-app voorziet, met bijbehorend platform, in de dagelijkse mobiliteitsbehoefte van de consument. “Met My Audi krijgen we de mogelijkheid dichtbij de klant te zijn”, legt Nils Wollny uit. Hij is hoofd Digital Business & Customer Experience bij Audi. “We kunnen continu updates verzorgen en online extra diensten aanbieden. Dat kan gratis of in een abonnementenvorm, zowel voor de Audi-bezitter als de berijder. Behalve Audi- en mobiliteit georiënteerde diensten werken we ook aan een aanbod services die door derden kunnen worden aangeboden. De regie over de app en de inhoud blijven echter wel bij Audi”, aldus Wollny.

Dongel

De My Audi app zal in de loop van de tijd steeds meer functionaliteiten bieden. Bij de start bevat My Audi naast een aantal uit de OBD-afkomstige data, onder andere:
  • Navigatiesysteem. De gebruiker, waar hij zich ook bevindt, kan op zijn smartphone een bezoekadres invoeren. Wanneer de auto verbinding heeft met de smartphone zit de route direct in het navigatiesysteem. Na uitstappen neemt de smartphone het voor de laatste meters weer over. Door de smartphone als afstandsbediening te gebruiken heeft de berijder maximale controle, ook wanneer hij niet in de auto zit.
  • Parking. Dit is gekoppeld aan het navigatiesysteem en zal in veel grote steden actief worden gemaakt.
  • Audi on demand, een grensoverschrijdend dynamisch autohuurconcept.
My Audi is nu nog alleen beschikbaar voor de A8, maar zal zo snel mogelijk beschikbaar komen voor alle modellen. Er komt ook een retrofit optie (met dongel) om bezitters van een oudere Audi bekend te laten worden met My Audi. Bovendien brengt dit de berijders van een oudere Audi weer in contact met het dealernetwerk. Dat laatste haalt dan automatisch weer wat aftersales weg uit het onafhankelijke kanaal. Over die recent geïntroduceerde Audi A8 zegt Wollny: “Het is een privéjet op wielen. Hij is hightech en desondanks toch maar een level 3-auto als het om de hoog autonome capaciteiten gaat. Level 3 is de standaard waar we dicht tegenaan zitten. Level 4 en level 5 (volledig autonoom) zijn nog erg ver weg. We willen wel, maar de drempels die er zijn ten aanzien van wetgeving, benodigde software en niet te vergeten de acceptatie door de consument, zijn erg hoog. We zullen die drempels slechten, maar dat duurt nog even.”

Communicatie en commercie

Het My Audi-platform heeft tot doel de communicatie van de berijder met de dealer en het merk (de fabrikant) te bevorderen. Daarnaast biedt My Audi geïntegreerde commerciële service, ook met derden. Denk daarbij aan het aanbieden van film, video, muziek, artikelen, informatie… Een deel van die services zullen om rijveiligheidsredenen niet een rijdende auto beschikbaar zijn. “Het gaat er ons om een scala aan diensten te verbinden met Audi als merk, als platform. Net per se met Audi als auto, maar vooral als merk. Verder wordt er aan gewerkt zogenaamde Dynamic Driving Conditions. Daarmee kan het 3D-navigatiesysteem worden omgetoverd tot een Romeinse of Middeleeuwse omgeving. Je rijdt dan door een dorp of bos in welke tijd dan ook. Wellicht zelfs in de verre toekomst. Dit alles gebaseerd  op de jongste technologie voor augmented reality.

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1691 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen