Een auto om mee te praten

De introductie van een nieuwe versie van een bestaand model is doorgaans niet iets waar de redactie van Aftersales Magazine voor uitrukt. In het geval van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse wordt een uitzondering gemaakt, omdat deze auto connected is op een revolutionaire manier.

Revolutie is een woord dat ze bij Mercedes-Benz niet gauw in de mond nemen. Dat bekent ook ambassadeur van het merk Alex Hazeleger bij de introductie. Maar in het geval van de nieuwe A-Klasse is niet zomaar sprake van evolutie. Revolutionair is wat voor Mercedes inmiddels de zesde generatie van telematicatoepassingen is. In de volksmond heet het MBUX, ofwel Mercedes-Benz User Experience. Het is connectiviteit van het volgende level, zeg maar. “Dit is de eerste auto waarmee je in gewone taal tegen kunt praten”, legt Alex Hazeleger uit. “Het is een kwestie van zeggen: ‘Hallo Mercedes’. Dan wordt de assistent actief en kun je hem alles vragen wat je wilt.” Die is bovendien nog zeer beleefd ook. Zodra de bestuurder spreekt, houdt de assistent stil.

NTG

Met de Nieuwe Telematica Generatie (NTG) 5.5 in 2016 werd het mogelijk om vanuit de smartphone een aantal functies in de auto te bedienen, zoals openen en op slot doen. Dit heeft zich ontwikkeld tot de Nieuwe Telematica Generatie 6 in 2018, waar de A-Klasse de eerste uiting van is. “De opdracht aan de engineers was: het moet simpel, intuïtief en menselijk zijn”, aldus Alex Hazeleger. “Dat betekent dat u tegen de auto moet kunnen praten zoals u tegen vrienden en kennissen praat.” In de praktijk betekent dit dat de bedieningsstructuur duidelijk en eenvoudig is, vergelijkbaar met die van een iPad. Het systeem is bovendien interactief, het slaat eerder ingegeven voorkeuren op, leert dus al doende, en betreft voor de bestuurder op maat gemaakte functies.

Mercedes Me

Net als je voor je iPhone een Apple-ID moet aanmaken, of voor je Android-telefoon een Google-account, heeft de Mercedes-rijder de mogelijkheid om een Mercedes Me-account aan te maken. Binnen dit systeem bestaat de mogelijkheid om allerlei diensten en producten aan te schaffen. Uiteraard is de emergency call (eCall) hiervan de belangrijkste feature. Er is ook vehicle monitoring, waarbij continu voertuig- en onderhoudsgegevens beschikbaar zijn, of navigatiediensten die de bestuurder op de hoogte brengt van het verkeersinformatie, het weer, brandstofprijzen, eetgelegenheden, beschikbare parkeerplaatsen en wat al niet meer. “Je kunt zelfs op je smartphone een adres zoeken en naar de auto sturen. Op het moment dat je instapt, is het ‘Goedemorgen Alex, wil je hier naartoe?’ En dan hoef je alleen maar op ja te drukken.” Andere features zijn dat je nu vanaf je smartphone de lichten en de claxon kunt bedienen, waar je je ook bevindt. Het is zelfs mogelijk om de auto te openen en te sluiten. Ook kun je op die manier de ramen en het schuifdak bedienen. En wanneer de auto schade oploopt, of hij wordt gestolen, krijgt de eigenaar daar à la minute een melding van op zijn smartphone. In theorie is het zelfs mogelijk om van die diefstal een filmopname te maken. De A-Klasse is immers volgehangen met camera’s en sensoren die nodig zijn voor allerlei comfort- en veiligheidssystemen. Daarmee wordt echter glad ijs betreden, zeker in het kader van de nieuwe privacywetgeving die vanaf 25 mei van kracht is geworden, dus daar is Mercedes vooralsnog voorzichtig mee. Ook de motor starten of uitzetten via de smartphone is, omdat dat makkelijk te hacken is, nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk, hoewel niet met een iPhone, om op de NFC-chip van de smartphone de sleutel van de auto te programmeren. In dat geval is het wel mogelijk om de auto te openen en te starten met de smartphone.

Data-abonnement

Voor wie dit alles nog niet connected genoeg is, bestaat de mogelijkheid om via Mercedes-partner Vodafone een separaat 10 gigabyte data-abonnement af te sluiten om internet ook in de auto toegankelijk te maken. Het is dus niet langer nodig om via de smartphone een hotspot in te stellen waar het infotainmentsysteem van de auto vervolgens de data afhaalt; de auto heeft zijn eigen internet. Mercedes maakt hiervoor een selectie van te downloaden apps. Het is immers een systeem dat in de auto gebruikt moet worden en betreft apps voor bijvoorbeeld internetradio of om restaurants te zoeken. Netflix downloaden en achter het stuur je favoriete serie kijken, zit er dus niet in als het aan Mercedes ligt. Bekijk de offciële trailer van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse: [responsive-video identifier=”SkxAFPKJMqw”]

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2954 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters