Autovitaal: connected met de klant via bluetooth

De Partspoint Groep presenteerde tijdens het zesde Nationaal Aftersalescongres een connected oplossing voor het universele autobedrijf: Autovitaal. Via zijn smartphone is de berijder connected met het autobedrijf.

Cor Baltus, ceo van de Partspoint Groep, legde tijdens het congres uit hoe Autovitaal is ontstaan uit ervaringen met de leasevloot van Business Lease, onderdeel van de Partspoint Groep. “We hebben het overgrote deel van die vloot connected weten te krijgen. Zodoende konden we een groot deel van het onderhoud en reparatie naar het onafhankelijke kanaal gekregen. Daarmee konden we zo’n 30 procent besparen op onderdelen en het uurloon. Dat woog al snel op tegen de kosten van wat elektronica die in de auto gestopt moest worden, plus wat datakosten.”

Bluetooth

“Voor het universele autobedrijf ligt dat anders. Een dongel kost tegen de honderd euro. Daar komen datakosten bij van 3 tot 5 euro per maand. Dan moet 50 tot 60 euro meer marge op een klant maken. Dat is niet eenvoudig. De oplossing is een bluetooth-verbinding met de smartphone van de berijder. Daarvan zijn de kosten significant lager. We willen daar al snel zo’n duizend auto’s mee uitrusten om samen met het universele autobedrijf te kijken wat voor data er uit de auto komt en wat we daar voor businessmodel op kunnen toepassen.”

Meer omzet

In Amerika wordt al veel langer op deze manier contact gemaakt met de klant. Cor Baltus: “Uit die ervaringen weten we dat je veel meer business haalt uit zo’n loyale klant die verbonden is met het autobedrijf, vergeleken bij de gewone klant die de universeel beschouwt als een loyale klant. Je gaat veel proactiever met die klant om.”

Tijdelijk

Wel wijst Cor Baltus erop dat deze oplossing een tijdelijke is. “Het is nu fijn dat de OBD-poort er is, maar dit is techniek die is geweest. De toekomst is een secure vehicle interface, een veiliger manier van communiceren, met veel meer bandbreedte. En er komt meer communicatie met de berijder in het voertuig. Het tweede scherm in de auto is niet alleen dat van de navigatie; de berijder gaat bepalen welke apps daarop draaien. Dat is het eindstation: niet alleen data uit de auto krijgen, maar ook die data vertalen naar informatie die nuttig is voor de berijder en die presenteren op een manier die de berijder prettig vindt.” Meer over Autovitaal leest u in 2018 in het eerste nummer van Aftersales Magazine.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2954 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters