Voertuigdata zullen op termijn het verdienmodel en de marktpositie van onderdelendistributeurs, onderdelenfabrikanten en werkplaatsen, vooral die van universele autobedrijven, sterk beïnvloeden. Een onbeperkte toegang tot die data, niet belemmerd door welke autofabrikant ook, is de doelstelling van het nieuwe non-profitplatform Carmunication.

Group Auto International, Auto Distribution International, Nexus en een aantal onderdelenfabrikanten zijn inmiddels lid geworden van Carmunication, dat gezeteld is in het Oostenrijkse Wenen. De groep wil speciaal voor haar leden de datastromen reguleren, uiteraard met toestemming van de eigenaar van de auto.

Prognostics

Carmunication zet vooral hoog in op het toekomstige prognostics-model. Dat houdt in dat telematicasystemen tijdig aangeven wanneer er een reparatie, update, vervanging, dan wel onderhoudsmoment zit aan staat te komen. Op die manier kunnen partijen de klant in een vroeg stadium benaderen en een werkplaatsbezoek afspreken. Een proactieve benadering van de werkplaatsklant dus. Voor het universele autobedrijf is dit een cruciale ontwikkeling. Als zij hier de vinger niet achter krijgen, wint het merkkanaal de slag om de connected klant, stelt Carmunication.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
16 september 2025
Helft elektrische rijders haalt actieradius niet
16 september 2025
Cor Baltus draagt stokje over aan Marco Faulenbach
16 september 2025
Chinees aanbod op AutoScout24 stijgt 34 procent
16 september 2025
Nog drie dealerbedrijven voor Omoda & Jaecoo
16 september 2025
3D-geprinte onderdelen uit afval
Meest bekeken berichten
Recente reacties