Dekra koopt circuit voor tests connected car

In de Duitse deelstaat Brandenburg ontstaat Europa’s grootste onafhankelijke centrum op het gebied van connectiviteit en autonoom autorijden. Testinstituut Dekra neemt er per 1 november de nabijgelegen Eurospeedway Lausitzring over, nu nog het domein van DTM- en andere races.

De komende jaren steekt Dekra vele tientallen miljoenen euro’s in het complex. Doel is het geschikt te maken voor autofabrikanten die hun voertuigen willen ontwikkelen en uitproberen. Daarbij gaat het niet om reguliere praktijkproeven maar specifiek om communicatievoorzieningen en zelfstandig voortbewegen.

Experts

Er zullen ongeveer honderd arbeidsplaatsen ontstaan voor experts op genoemde domeinen. De overname lijkt logisch: al sinds 2003 ligt het Dekra Technology Center (DTC, op de voorgrond van de foto) op een steenworp van het circuit. De nieuwe combinatie, gesitueerd in de plaats Klettwitz, gaat deel uitmaken van het internationale ADAS-netwerk (automated driving) dat Dekra bezig is te ontwikkelen in Europa en Azië. Gedurende de opbouwfase trekt de organisatie meer dan dertig miljoen euro uit voor haar testfaciliteit. In eerste instantie zullen de activiteiten uitsluitend betrekking hebben op autonoom rijden. Op de wat langere termijn zullen in Klettwitz ook testopstellingen verrijzen voor connectiviteit. Met de investeringen bootst Dekra ter plekke, naar wens van de fabrikant, stedelijke, regionale of snelwegsituaties na.

V2V en V2X

Ook zal worden voorzien in infrastructuur voor communicatie tussen voertuigen onderling (V2V) en tussen voertuigen en hun omgeving (V2X). Tot deze uitrusting behoren onder meer rijrobots, zelfstandig rijdende platforms en testopstellingen voor camera-, laser- en radarherkenning. In de loop van 2018 moet een en ander worden gerealiseerd. Behalve in faciliteiten voor autofabrikanten wil Dekra ter plekke ook gaan voorzien in opleiding en training. Er zal  straks capaciteit zijn om vijfhonderd mensen per dag te voorzien van hoogwaardige kennis op dit vlak.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar