Einde gemeentelijke bijdrage laadpalen

Gemeenten uit Noord-Holland, Utrecht en Flevoland hoeven in 2021 geen eigen bijdrage meer te betalen voor openbare laadpalen. De reden is dat de opbrengsten per laadpaal voor exploitanten voldoende stijgen.

Overheden in de drie genoemde provincies werken sinds 2012 samen binnen het initiatief MRA-Elektrisch. De eigen bijdrage van de gemeenten was bedoeld om het voor marktpartijen aantrekkelijker te maken te investeren in de aanleg van openbare laadpalen. Nu de opbrengsten uit de laadpalen in de drie genoemde provincies voldoende zijn gestegen, kunnen aanbieders van laadpalen hun investeringen op die manier bekostigen.

Regie

Huib van Essen, gedeputeerde van de provincie Utrecht, noemt dit een goede volgende stap op weg naar een dekkend laadnetwerk. “Hierdoor zullen nog meer mensen elektrisch gaan rijden. En voor gemeenten is het, zonder eigen bijdrage, nog aantrekkelijker om mee te doen. Misschien goed om te benadrukken: de gemeenten blijven eigenaar van de laadpalen en zij bepalen waar de palen komen te staan. Daardoor houden zij de regie over de inrichting van de openbare ruimte.”

Vraag

Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland, vertelde hierover op BNR Nieuwsradio: “De gemeenten gaan over de openbare ruimte en bepalen hoeveel laadpalen nodig zijn en waar ze komen te staan. MRA-Elektrisch neemt de gemeenten in de vraagbundeling en onderhandeling met exploitanten veel werk uit handen. Daarbij zetten we via het programma van eisen sterk in op innovatie. Denk bijvoor­beeld aan slim laden, prijstransparantie en dienstverlening aan elektrische rijders.”

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3064 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *