EVBox en Charge Point verbinden laadnetwerken

Leveranciers van laadpalen EVBox en Charge Point hebben een wereldwijde deal gesloten. Bestuurders van elektrische auto’s hoeven door de samenwerking enkel geregistreerd te zijn bij één partij om gebruik te maken van de publieke laadpalen van beide leveranciers. Tevens is overeengekomen dat bestuurders geen extra kosten maken voor roaming.

De gedachte achter de samenwerking is één open laadpalennetwerk te creëren waar iedere elektrisch autobestuurder gebruik van kan maken. Beide partijen roepen andere laadpalenleveranciers op zich aan te sluiten bij het initiatief.

Wereldwijd

“Deze overeenkomst is een nieuwe, belangrijke stap die ons dichterbij ons ambitieuze doel brengt. Er komen miljoenen elektrische auto’s op de markt. Hierdoor is er een enorme behoefte aan een goede, dekkende laadinfrastructuur. Om zo’n infrastructuur te bouwen moet je werken met open standaarden. Ik ben dan ook erg blij met deze historische samenwerking met Charge Point. Onze wereldwijde roamingovereenkomst is de grootste tot nu toe en gaat ervoor zorgen dat het opladen van elektrische auto’s overal ter wereld eenvoudiger en efficiënter wordt. Ik hoop dat andere eMobility providers en operators zich bij ons aansluiten”, zegt Kristof Vereenooghe, ceo van EVBox.

Kantelpunt

“We zitten momenteel op een kantelpunt in de mobiliteitsrevolutie”, zegt Pasquale Romano, president en ceo van Charge Point. “Deze overeenkomst past bij onze open netwerkfilosofie en onderschrijft onze toewijding om een algemeen bruikbaar laadpalennetwerk te bouwen, dat gebruikers inspireert om elektrisch te rijden en uiteindelijk uitlaatgassen doet verdwijnen. We kijken er erg naar uit om meer van deze strategische partnerships te sluiten om zo de weg naar een elektrische toekomst te plaveien.”

OCPI

De samenwerking is gebaseerd op het wederzijdse gebruik van het Open Charge Point Interface (OCPI) protocol. OCPI is een onafhankelijk en open protocol dat netwerkoperators in staat stelt informatie uit te wisselen die roamingdiensten mogelijk maken. Bestuurders van elektrische auto’s profiteren op de volgende manieren:
  • Beter inzicht in de locatie en beschikbaarheid van laadstations.
  • Beter inzicht in de kosten die voor, tijdens en na het laden gemaakt worden. De privacy van de gebruiker blijft hierbij gewaarborgd.
  • Toegang tot een groter netwerk aan laadpalen.
  • Eén betaalinterface voor laadstations (waar ook ter wereld).

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters