Het is druk op het elektriciteitsnet. Om onnodige uitbreidingen van het net te voorkomen stelt netbeheerder Stedin voor om de meeste laadpalen voor elektrische auto’s in woonwijken tussen 16 en 21 uur uit te zetten.

Stedin doet de suggestie in het jaarverslag over 2023. Stedin stelt daarin dat gedragsverandering, naast technische oplossingen, een belangrijke bijdrage kan leveren aan een flexibel energiesysteem. “Met een duurzaam energiesysteem moeten we leren omgaan. Dat betekent duurzame energie gebruiken als het beschikbaar is en gebruikmaken van slimme oplossingen en minder energie gebruiken als het in mindere mate beschikbaar is.”

Tussen 16 en 21 uur is het spitsuur op het elektriciteitsnet, met name in woonwijken, waar twee derde van de laadpalen staat: mensen komen thuis, doen de verwarming aan, gaan onder de douche, gaan eten koken en de elektrische auto opladen. Dat laatste is vaak niet direct nodig, omdat die auto in veel gevallen pas de volgende dag gebruikt wordt. Laden kan dan ook in de nacht, als de grote drukte op het elektriciteitsnet voorbij is. Dit maakt uitbreidingen van het net voor die paar piekuren tot een kostbare en in de ogen van Stedin vermijdbare investering.

Dynamisch energietarief

In een reactie op het voorstel van Stedin zegt aanbieder van laadoplossingen Zonneplan dat uit de verbruikscijfers van zijn gebruikers, die een dynamisch energiecontract hebben, blijkt dat zij hun verbruik verplaatsen van de ochtend naar de middag en van de avond naar de nacht. “De data laten dus zien dat een prijsprikkel de consument met een elektrische auto kan verleiden zijn/haar laadgedrag aan te passen”, aldus Frank Breukelman namens Zonneplan.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties