Info bij laadpalen volgens ADAC ontoereikend

Technisch voldoen de laadpalen voor elektrische auto’s goed, maar de service, informatie voor de gebruiker en het bedieningsgemak schieten te kort. Dat meldt automobilistenclub ADAC op grond van zijn test bij 53 laadstations in Duitsland.

Het is voor het eerst dat de kwaliteit van openbare laadlocaties in beeld is gebracht. Stroom verstrekken ze (vrijwel) allemaal. Maar wie wil weten welke prijs per eenheid hij voor elektrisch rijden betaalt, en welk eindbedrag, heeft doorgaans de bijbehorende app nodig. In dit opzicht blijkt opladen niet even transparant als de klassieke brandstofzuil met ruitje. Op drie plekken was het zelfs voor de ADAC-experts technisch niet mogelijk om het voertuig te koppelen en stroom te tappen. Twee derde van de E-zuilen bleek ondanks het juiste adres slecht herkenbaar in het straatbeeld. Voor de ADAC is dat aanleiding om uniformiteit in de presentatie te bepleiten, in heel Duitsland. Ander pijnpunt: veel parkeerplekken zijn krap en/of staan (te) dicht bij het overige wegverkeer. Getest werd in en rond zes grote steden, met twee BMW’s i3. De verstrekkers van de benodigde tankkaarten werden niet vooraf geïnformeerd. Of de Nederlandse collega-organisatie ANWB eenzelfde peiling gaat houden, viel deze middag niet te achterhalen.

Grootste hindernissen laadpalen

  • geen informatie eindbedrag op zuil (77 procent)
  • parkeertijd niet officieel beperkt (72 procent)
  • geen info prijs per eenheid op zuil (70 procent)
  • laadpaal op 25 meter niet/slecht herkenbaar (66 procent)
  • ad-hoc laden (zonder specifieke pas) niet mogelijk (23 procent)
  • prijsinformatie niet op zuil of in app (19 procent)

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †