Juridische stappen familie dode Tesla-rijder

Nabestaanden van de op 23 maart in een Tesla Model X verongelukte Amerikaan Walter Huang hebben een advocatenkantoor ingeschakeld dat gespecialiseerd is in consumentenrecht.

De familie wil laten uitzoeken wat er precies is gebeurd. Daarbij zou het niet gaan om financiële genoegdoening maar om de veiligheid van anderen. “De technologie achter semi-autonoom rijdende auto’s moet veilig zijn voordat ze wordt toegepast op de openbare weg”, aldus het in San Francisco zetelende kantoor.

Gebreken

Huang overleed aan verwondingen die hij opliep toen zijn Model X uit 2017 met een ingeschakelde Autopilot crashte op een niet-afgeschermde betonnen middenberm van een snelweg. In een eerste verkenning wijst het bureau op diverse navigatieklachten van andere Tesla-rijders, die terug te voeren zouden zijn op de Autopilot. De rijhulpvoorziening zou gebreken vertonen die waarschijnlijk hebben geleid tot de dood van Huang. Het systeem zou de rijstrookstrepen verkeerd hebben gelezen, de betonnen middenberm over het hoofd hebben gezien en daardoor evenmin de auto hebben afgeremd. Daarbij komt dat de wegbeheerder verzuimd heeft, na een eerdere crash ter plekke, een absorberend stootblok te vervangen. Dat kan de verwondingen van Huang versterkt hebben.

Verbeterd

Op de Nederlandse website meldt Tesla dat de Autopilot op diverse manieren is verbeterd ten opzichte van de vorige versie. Zo zijn tegenwoordig vier camera’s aan boord in plaats van één. Daarnaast bieden de twaalf ultrasone sensoren “een 360-gradendekking met bijna twee keer groter bereik en betere resolutie.” Verder heeft volgens de fabrikant de computer die de inkomende gegevens verwerkt een veertig keer grotere rekenkracht dan voorheen. Niettemin gaat het om een “assistentiefunctie voor de bestuurder, die altijd verantwoordelijk blijft voor het onder controle houden van de auto.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †