Sneller laden dankzij actieve koeling

Onderzoekers van Ford en Purdue University in de Amerikaanse staat Indiana hebben een nieuwe laadkabel ontwikkeld die in combinatie met nieuwe laadtechnologie het opladen van elektrische voertuigen gemakkelijker en sneller maakt.

“Om sneller te kunnen laden, moet er meer stroom door de laadkabel”, zegt Michael Degner namens Ford. “Hoe hoger de spanning, hoe meer warmte moet worden weggenomen om de kabel werkend te houden.”

Koeling

De onderzoekers van Purdue University richten zich op een alternatieve manier van koeling, zodat de laadkabel meer stroom kan leveren. De ontwikkelde laadkabel maakt gebruikt van actieve vloeistofkoeling. Daarbij wordt de vloeistof omgezet in damp, waardoor het nog meer warmte kan opnemen. Door ook de laadtechnologie van elektrische voertuigen verder te verbeteren, wordt het mogelijk om de batterij van een elektrische auto nog sneller op te laden. In het ideale geval gaat het opladen van een elektrische auto straks net zo snel als het voltanken van een conventionele brandstofauto.

Het onderzoeksteam wil de komende twee jaar beginnen met het testen van een prototype laadkabel om zo de specifieke laadsnelheden te bepalen voor verschillende elektrische voertuigen.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *