Software-update net zo makkelijk als smartphone

“Binnen een paar jaar zijn automatische software updates mogelijk in elke nieuwe auto”, zegt Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch. “Draadloze, over-the-air updates zijn buitengewoon handig voor bestuurders. Bosch staat ervoor in dat deze online updates veilig en snel verlopen.”

Het gaat daarbij om aanpassingen aan bestaande software, maar ook om functies die via cloud updates aan de auto kunnen worden toegevoegd. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld lane keeping of park assist worden toegevoegd, als de benodigde hardware maar aanwezig is. Het is daarbij niet de vraag of, maar wanneer dit gaat gebeuren. In een toelichting laat Bosch weten: “Met meer en meer connected voertuigen in de toekomst is het dé oplossing om de veiligheid van voertuigen op de weg te vergroten. Het zal de standaard worden. Al in 2018 zullen alle nieuwe voertuigen in Europa connected zijn, met eCall standaard aan boord. De toename van rijassistentiesystemen en functies voor autonoom rijden maken het voorts noodzakelijk dat voertuigen connected zijn.”

Encryptie

Bosch heeft alle benodigde onderdelen voor dergelijke draadloze updates zelf ontwikkeld. Dat varieert van regeleenheden en communicatie-infrastructuur in de auto tot moderne encryptietechnologie en de Bosch IoT cloud. “Het updaten van software in andere regeleenheden in het voertuig vereist een speciaal apparaat die de verbinding tussen cloud en voertuigsystemen zo veilig mogelijk maakt”, laat Bosch desgevraagd weten. “Bosch ontwikkelt regeleenheden voor connectiviteit die daarvoor zorgen. Ook andere veiligheidstechnologieën zoals encryptie algoritmen, firewalls en inbraakalarmsystemen zijn verplicht om updates te beveiligen tegen ongeautoriseerde toegang.”

 

‘Software updates over-the-air moeten het gemak dienen én volstrekt veilig zijn.’

 

“Meer in detail: de veiligheid van data wordt verzekerd door de meest recente encryptietechnologieën die worden ontwikkeld door het aan Bosch gelieerde Escrypt. Een complexe veiligheidsstructuur met end-to-end encryptie beschermt de data-uitwisseling tegen ongeautoriseerde toegang. Voor de interfaces tussen voertuig en cloud fungeren veiligheidsprotocollen en filters als een soort firewall tegen elke hackpoging. Een extra veiligheidsmaatregel is dat de updates in opeenvolgende delen worden verstuurd. Wanneer er problemen zijn, kan het updateproces worden gestopt en aangepast.”

Smartphone op wielen

bosch-2De auto wordt in de optiek van Bosch steeds meer een smartphone op wielen. De software regelt bijna alle functies van de auto. Maar software is inbraakgevoelig. Er zijn al gevallen bekend van voertuigen die via het infotainmentsysteem gehackt worden. Toch zal een over-the-air software update moeten beginnen via het infotainment systeem of de smartphone van de bestuurder, is de mening van Bosch. “Vanuit juridisch oogpunt is het noodzakelijk dat de bestuurder akkoord gaat met het updateproces en het tijdstip waarop die update start. Vandaar dat deze procedure een verbinding vereist tussen voertuig en bestuurder door middel van een HMI-apparaat. De update zelf zal in de meeste gevallen niet via het infotainmentsysteem lopen, maar bijvoorbeeld wel voor het updaten van de navigatie, wat nu al door sommmige OEM’s gebeurt.”

Voordelen

Niet alleen bestuurders profiteren van over-the-air software updates. Recalls bijvoorbeeld hebben vaak betrekking op softwarefouten. Hiervoor moet de bestuurder naar de garage. “Dergelijke garagebezoeken kosten zowel autofabrikanten als hun klanten veel tijd en geld. Online updates kunnen deze kosten significant omlaag brengen”, aldus Heyn.

Nadelen

Bosch is niet bang dat software updates over-the-air het aftersaleskanaal buitenspel zal zetten. “Meestal is het interval voor onderhoud een jaar of 20.000 kilometer. Deze intervallen zijn te lang om moderne, connected en geautomatiseerde voertuigen voortdurend up-to-date te houden. Daarom zullen die software updates eerder een aanvulling op het reguliere onderhoud betekenen dan dat ze ervoor in de plaats komen.”

Of de autofabrikanten met deze update hun grip op de markt zullen verstevigen ten koste van het onafhankelijke kanaal, durft Bosch niet te voorspellen. “Vanuit onze optiek zullen beide in de toekomst nodig zijn, alleen al omdat de hoeveelheid software updates in het algemeen toe zal nemen.”

3 reacties op “Software-update net zo makkelijk als smartphone

  • Avatar
    8 september 2017 om 13:46
    Permalink

    Het updaten van je voertuig met nieuwe software zonder tussenkomst van een dealer zal zeker een vlucht gaan nemen. Gebruikers van smartphones, smart TV’s of andere apparaten verbonden met internet zijn al jaren gewend hiermee om te gaan. Persoonlijk was ik altijd groot voorstander van het installeren van de nieuwste updates om de nieuwste features te krijgen, maar tegenwoordig wacht ik liever even een paar dagen of weken zodat andere eigenaren van hetzelfde apparaat de kastanjes uit het vuur te halen.

    Het voorbeeld in automotive land is natuurlijk Tesla. Deze fabrikant introduceert niet alleen verbeteringen of patches voor zwakke plekken, maar introduceert ook volledig nieuwe functionaliteiten zoals de bèta versie van autopilot. De verwachting is ook dat voertuigen standaard alle functies meekrijgen, maar dat je door middel van een abonnementsmodel deze functies in gebruik kan maken. Daar zit wel gelijk een paar risico’s in. Zo kan ik momenteel mijn leaseauto inleveren en door de connected app het voertuig blijven volgen net zolang dat de nieuwe berijder of eigenaar de moeite neemt om het abonnement over te nemen.

    Het makkelijker verspreiden van updates na lancering van voertuig kan ook andere risico’s inhouden. Zo zijn er veel smartphones met halfbakken Android implementaties de markt opgegooid zonder gedegen kwaliteitscontroles. Sommige werden door middel van nieuwe versies later wel stabieler of veiliger, maar andere apparaten kon je beter direct in de hoek smijten. Het actief houden van voertuigen met oudere software versies en mogelijke verbinding met internet vergroot ook de kansen op het hacken van deze auto’s door onbevoegden. Deze wedloop is pas recent gestart en zal met de jaren toenemen.

    In het domein van schade en aansprakelijkheid kunnen de software updates ook een belangrijke rol spelen. Stel dat een voertuig de nieuwste update nog niet heeft geïnstalleerd die een belangrijke omissie in een veiligheidssysteem oplost en precies dat veiligheidssysteem speelde een rol bij een ongeluk. Wie is dan in dat geval aansprakelijk voor het uitstellen van software update?

  • Avatar
    12 september 2017 om 10:14
    Permalink

    In de nasleep van orkaan Irma werd nogmaals de potentie van over-the-air updates duidelijk. Vanwege productie efficiency en pricing heeft Tesla namelijk modellen uitgeleverd met verminderde 60 kWh capaciteit. In deze downgrade versie zit echter wel de accu van de duurdere 70 kWh Tesla.

    Speciaal voor de evacues uit Florida in het bezit van goedkopere model heeft Tesla eigenhandig besloten om een tijdelijke software update naar deze eigenaren te sturen waardoor tijdelijk de volledige capaciteit van de accu ter beschikking staat. Deze update zal later weer worden teruggedraaid als de orkaan vertrokken is.

    Een mooie actie van Tesla of bemoeizuchtige big brother? De meningen zijn verdeeld. In ieder geval heeft de techniek van updates zijn waarde bewezen.

  • Avatar
    12 september 2017 om 16:33
    Permalink

    Dit is een ontwikkeling die perfect illustreert waar het om draait in het tijdperk van telematica. Actuele data automatisch versturen, zodat de auto continu optimaal ingeregeld en connected is. En dat op een gestructureerde manier, zonder gedoe voor de berijder. Ik zie het als winst dat ik me straks als autobedrijf niet meer bezig hoef te houden met software updates. Laten we wel zijn, meer dan een druk op de knop was het niet.
    Het is zeker geen bedreiging, in de zin van ‘weer een contactmoment minder’. Software updates vormden nooit een reden op zichzelf voor de klant om naar de werkplaats te komen. Ze maken deel uit van een onderhoudsbeurt, de klant weet niet eens dat ze zijn doorgevoerd. Hij blijft komen voor de slijtdelen. Wel vind ik het als merkonafhankelijk autobedrijf prettig dat het een partij als Bosch is die met zoiets komt, niet de individuele autofabrikant of zijn merkimporteur. Dat is voor je eigen marktpositie als universeel toch net even wat anders, nog even afgezien van het feit dat wij zijn aangesloten bij het Bosch Car Service-concept.

Reacties zijn gesloten.