Stellantis met Amazon in autonoom rijden

Op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas hebben autofabrikant Stellantis en online winkel Amazon een strategische samenwerking aangekondigd voor de ontwikkeling van software en systemen voor zelfrijdende auto’s.

Het is opnieuw een voorbeeld hoe Big Tech en auto-industrie elkaar naderen. In juli vorig jaar werd Ned Curic bij Stellantis aangesteld als hoofd technologie. Hij kwam bij Amazon vandaan. In 2019 gingen Fiat (nu Stellantis), ALD en Amazon in Spanje al een samenwerking aan. Die hield in dat via Amazon auto’s konden worden geconfigureerd en gekocht. In de VS verkoopt Amazon al auto’s direct aan de consument.

Autonoom rijden

De nauwe samenwerking tussen Amazon en Stellantis als het om automotive software gaat, verbaast dan ook niet. Het is bovendien te verwachten dat de manier van werken van Amazon op termijn ook de dealers van de Stellantis-merken zal bereiken, want dat beide partijen gaan werken aan zelfrijdende auto’s is interessant, maar wat er ongetwijfeld achter de schermen gebeurt om het autoverkoopproces van vandaag al door Amazon te laten sturen, is nog veel interessanter.

De samenwerking met Amazon brengt Stellantis aanzienlijke expertise voor de verder ontwikkeling van zijn technologieplatform STLA SmartCockpit, aldus Carlos Tavares, ceo van Stellantis. “Door gebruik te maken van kunstmatige intelligentie en cloudoplossingen zullen we onze voertuigen transformeren in gepersonaliseerde woonruimtes en de algehele klantervaring verbeteren, waardoor onze voertuigen de meest gewilde en boeiende plek worden om te zijn, zelfs als we niet rijden.”

Transformatie

Over de samenwerking met Stellantis zegt Andy Jassy, ceo van Amazon: “We bedenken oplossingen waarmee Stellantis geconnecteerde en gepersonaliseerde voertuigervaringen kan versnellen, zodat elk moment in beweging slim, veilig en op maat van elke inzittende kan zijn. We zullen de basis leggen voor Stellantis om te transformeren van een traditionele autofabrikant naar een wereldleider in software gedreven ontwikkeling en engineering.”

Jos Veldhuisen

Hoofdredacteur Aftersales Magazine met als persoonlijk motto: 'I am Aftersales'

Van Jos Veldhuisen zijn er nog 1718 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Jos Veldhuisen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *