Tien jaar Bosch eCall

Bosch viert het tienjarig bestaan van zijn noodoproepsysteem, dat bij een ongeval of noodsituatie een spraakverbinding met een alarmcentrale tot stand brengt om automatisch, of met een druk op de knop snelle hulp te vragen.

Bosch ontwikkelde de geïntegreerde noodoproepdienst tien jaar geleden in opdracht van een Duitse autofabrikant. “In juni 2012 ging de service live in negen landen en zes talen. Vandaag is deze beschikbaar in meer dan vijftig landen en meer dan twintig talen – en dat worden er steeds meer. Op dit moment zijn ongeveer 27 miljoen auto’s van meer dan vijftien automerken uitgerust met de Bosch-noodoproepdienst”, zegt Stefan Gross, hoofd Mobility Services bij Bosch Service Solutions. In de afgelopen tien jaar heeft het bedrijf meer dan elf miljoen eCalls verwerkt.

Mobiele telefoon

In 2012 was de noodoproepservice nog een combinatie van een boordcomputer en de mobiele telefoon van de bestuurder. In 2014 werd deze standaard geïntegreerd in de infotainmentmodule van het voertuig. De technologie detecteert via sensoren een aanrijding en verstuurt een noodoproep. Tegelijkertijd verzendt het een pakket met ongeval relevante gegevens. Bosch heeft een internationaal netwerk van servicecentra voor de eCall-service opgezet, inclusief een uitgebreide IT-infrastructuur. Daartoe behoren partnernetwerken met verbindingen naar reddingscentrales, brandweerkorpsen en ziekenhuizen in de betreffende landen.

Op 31 maart 2018 werd eCall een verplichte vereiste in de EU. Sindsdien moeten personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen die in de EU nieuw op de markt worden gebracht over een geïntegreerde noodoproepservice beschikken. 

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3578 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.