Tot 189 euro besparen door slim laden

De EV-rijder die met zijn energiemaatschappij een contract heeft op basis van dynamische tarieven kan door op de juiste momenten te laden tot 189 euro per jaar besparen.

Dat heeft zonne-energiebedrijf Zonneplan becijferd. Het energiebedrijf rekent voor dat de voordeligste uren 13 en 14 uur ’s middags zijn. Ook zorgt deze ‘middagstroom’ voor minder CO2-uitstoot doordat dit doorgaans ook de momenten zijn met veel wind- en zonne-energie. Op die momenten gaat er met elke opgewekte kWh gemiddeld 162 gram CO2 gepaard. Tijdens het minst duurzame uur, wanneer er relatief veel gas en/of kolen nodig zijn om stroom te maken, ligt de zogeheten koolstofintensiteit op gemiddeld 271 gram per kWh. Dit verschil betekent op jaarbasis een CO2-besparing van maximaal 281 kilo. Dat laatste staat gelijk aan bijna 94.000 colaflessen vol CO2.

Twee scenario’s

Bij de berekening ging Zonneplan uit van een EV-rijder die 13.500 kilometer per jaar rijdt en een gemiddeld verbruik heeft van 19,2 kWh per 100 kilometer. Zonneplan berekende de maximale besparing in twee verschillende scenario’s: mensen die dagelijks een uurtje bijladen en mensen die hun accu altijd (vrijwel) volledig leegrijden en weer volladen. In het eerste scenario kan 189 euro bespaard worden door altijd op het goedkoopste moment van de dag te laden. Volledig opladen duurt gemiddeld 5,5 uur. In die situatie kan de EV-rijder 142 euro per jaar besparen, door te laden tijdens de 5,5 voordeligste uren ten opzichte van de 5,5 duurste.

Mercedes vs. Lightyear

Wie een Mercedes EQV 300 Extra rijdt, profiteert het meest van laden op de voordeligste momenten. Dit is momenteel de minst energiezuinige elektrische wagen. Met een verbruik van 28,1 kWh per 100 kilometer levert dagelijks een uur laden tijdens het goedkoopste uur een besparing van 276 euro per jaar op. Met de Lightyear One die vanaf volgend jaar beschikbaar is en slechts 10,4 kWh per 100 kilometer zal verbruiken, kom je tot een besparing van maximaal 102 euro. In beide gevallen is uitgegaan van het gemiddelde van 13.500 kilometer per jaar.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3048 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *