Een mega powerbank voor het opladen van elektrische auto’s, die je daar kunt inzetten waar ze nodig zijn. Dat is de gedachte achter het gisteren door Volkswagen geïntroduceerde concept voor mobiele laadpalen.

Het gaat om snellaadpalen, waarvan de productiestart voor begin 2020 is voorzien.

Pilot

Het is een door VW zelf ontwikkeld concept, ook wat betreft de hardware. Een pilot-project gaat al in de eerste helft van 2019 van start, in de omgeving van Wolfsburg. De mobiele laadpalen kunnen ingezet worden bij speciale EV-projecten in een stad, bij evenementen of ter aanvulling van een bestaande laadinfrastructuur. Het gaat in principe om tijdelijke laadpunten, vandaar hun mobiele karakter.

Capaciteit

De laadcapaciteit zal 360 kWh zijn. Daarmee zijn ongeveer vijftien voertuigen op te laden zoals die uit de nog te introduceren VW iD EV-modellenrange. Een oplaadcyclus duurt vijftien tot twintig minuten. Wanneer de laadpaal – die connected is – zelf aangeeft dat zijn capaciteit onder de twintig procent komt, moet hij worden omgeruild voor een volle. Volkswagen claimt dat het opladen van de mobiele powerbanks uitsluitend zal gebeuren met groene stroom, dus opgewekt door windmolens dan wel zonnepanelen. Volkswagen overweegt tevens om een vergelijkbare laadpaal geschikt te maken voor een (tijdelijke) koppeling met het stroomnet.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties