Een elektrische SUV met de mogelijkheid 500 kilometer te rijden op één acculading en dat voor 35 mille, de prijs van een conventionele C-/D-segment auto. Dat claimt Aiways te bieden. Deze Chinese start-up verwacht in april 2020 in Europa te debuteren.

Als onderdeel van een lange testrit annex mediacampagne maakte het prototype van de Aiways U5 afgelopen vrijdag een tussenstop bij het Amstelveense restaurant Lute na 12.500 kilometer te hebben afgelegd vanaf het Chinese Xi’an. Aftersales Magazine bekeek niet alleen het bewuste prototype maar sprak ook uitgebreid met Alexander Klose (foto), de executive vice-president overseas operations. Hij schetst een dealerloos distributiemodel en een verkoop uitsluitend via leaseconstructies. De gebruikte partners zijn veelal bekende namen zoals BASF, Bosch, Lear, of Panasonic. CATL springt er uit voor de accucellen. De Chinese fabriek heeft een capaciteit van 150.000 stuks die in de al geplande tweede fase verdubbelen zal. De eigen accufabriek kent een capaciteit van 35.000 stuks per jaar, volgens Klose in dit stadium nog ruim voldoende.

Aftersales

Voor de aftersales kan de klant in principe bij iedereen terecht, maar Aiways spreekt in dit stadium wel van fabriekstrainingen wat een erkend reparateurschap vooronderstelt. “Daarbij hanteren we geen klassieke service-intervallen zoals twintig- of dertigduizend kilometer, maar een dynamisch schema. De auto vraagt zelf om onderhoud. Naar verwachting zal dat voor het eerst rond de honderdduizend kilometer gebeuren.”

Telematica

Omdat de auto’s middels telematica in verbinding staan met de fabriek kunnen tussentijdse updates worden uitgevoerd. De reis startte in Xi’an en voerde via steden zoals Moskou, Gothenburg, Oslo en Hamburg. Onderweg waren het volgens het team vooral softwarebugs die zich voordeden. Klose heeft in het Duitse Ingolstadt, inderdaad onder de rook van ‘de gevestigde orde’, het Europese R&D-centrum. Dat dient tevens als aftersales-steunpunt voor die gevallen die niet op de spreekwoordelijke hoek van de straat kunnen worden opgelost. “Vervangend vervoer is dan geregeld.”

Skateboard

De getoonde SUV krijgt naar verwachting op relatief korte termijn gezelschap van verschillende zustertypen die alle gebruikmaken van hetzelfde ‘skateboard’, ofwel het rijdbare platform met elektromotor/versnellingsbak, accupakket en de wielen. Het accupakket, voorzien van CATL-cellen, kent vooralsnog een capaciteit van 65 kWh. Klose vertelt echter dat consumenten in de praktijk zullen ervaren dat minder reikwijdte geen probleem is en een kleinere accucapaciteit daardoor acceptabel wordt. De huidige accu kan, met een DC-charger, van twintig naar tachtig procent bijgeladen worden in veertig minuten. Met een 6.6 kW AC-charger laden kan ook, duurt alleen langer.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties