Ex-lease diesels duiken dubbel in de min

De hoogtijdagen van de 14 procent en 15 procent bijtellingsknallers zijn voorbij. Toen zijn er tienduizenden van verkocht en nu komen diezelfde duizenden weer op de markt als ex-leaseauto’s. Normaal zijn deze auto’s perfect voor de omringende autolanden, maar nu blijft de vraag flink achter.

Auto’s die niet aan te slepen waren zoals de Renault Mégane, de Peugeot 308 en Volvo V40 duiken dubbel in de min. Enerzijds omdat het teveel auto’s van hetzelfde type zijn en anderzijds omdat de dieselauto als soort in een groot deel van Europa onder vuur ligt. De restwaardes van de bijtellingsknallers zijn gedaald tot ongeveer vijf à zes mille incl. btw bij een normale kilometerstand van 140.000 km. En dat met een oorspronkelijke nieuwprijs van bijna 30.000 euro. Of deze afschrijving meegenomen was in de toenmalige leaseprijs is nog maar de vraag. De restwaardes van de benzineversie liggen minimaal tweeduizend euro hoger terwijl de aanschafprijs lager was, een groot verschil. In Nederland waren deze auto’s onder particulieren al niet meer zo populair; daarvoor zijn de vaste kosten van een diesel te duur.

Falend overheidsbeleid bij introductie milieuzones

De ommezwaai is erg rigoureus dankzij het falende overheidsbeleid in Nederland en Europa. Al deze auto’s zijn gestimuleerd met lage bijtelling vanwege de vermeende ‘milieuvriendelijkheid’. En nu schieten milieuzones als paddenstoelen uit de grond allemaal om de luchtvervuiling met name in de binnensteden tegen ge houden. Helaas zijn de regels overal anders. De een legt een leeftijdsgrens op, de ander kiest om de CO2- of NOx-uitstoot als uitgangspunt te nemen. Wat vooral mist is duidelijkheid. Het lijkt onontkoombaar dat dieselauto’s tot en met Euro 3 het zwaar gaan krijgen in Noordwest-Europa. Euro 4 is een twijfelgeval en bij Euro 5, 6 en modernere motoren zou er de komende jaren niets aan de hand moeten zijn. Omdat Brussel nog aan het discussiëren of en waar de grens ligt, grijpen nationale overheden en steden lokaal in, met chaos als resultaat.

Nog altijd kiest dik 40 procent voor nieuwe dieselauto

Het is ondenkbaar dat auto’s die pas enkele jaren op de weg zijn sommige steden al niet meer in mogen. Zeker omdat daarmee miljoenen autobezitters geraakt worden, die tot 2016 vaak zelfs gestimuleerd werden om een dieselauto te rijden. In 2016 was 49,5 procent van alle verkochte personenauto’s voorzien van een dieselmotor. En ook nu halen dieselmotoren nog dik 40 procent aandeel in alle verkochte auto’s.

Duidelijkheid is beter dan chaos

Wat de restwaarde nog echt kan redden is een branchebreed gedragen oplossing voor de hogere NOx uitstoot en een duidelijk uitfasering van oudere Euro 1, 2 en 3 motoren. Van retrofit oplossingen – hardware- en software aanpassingen – tot en met export naar landen waar ook deze auto’s nog voor een vergroening kunnen zorgen door het uitfaseren van eerste en tweede generaties diesels. Duidelijkheid in de huidige dieselchaos is het beste dat de diesel en dus deze auto’s qua restwaarde kan overkomen.

Thomas Edens

Thomas Edens is een no-nonsense creator met een passie voor innovatie, ondernemerschap en teamwork. Thomas bouwt graag bruggen tussen de oude en nieuwe wereld, begeleid de transformatie van fysiek naar online met behoud van het goede van beide werelden. Sinds 2013 heeft Thomas met een kernteam van professionals gewerkt aan Finnik. Het concept dat consumenten zekerder maakt over auto’s. Met informatie, kennis en slimme oplossingen gaat Finnik onzekerheid te lijf en geeft Finnik mensen de kennis om gefundeerde beslissingen te maken over hun (toekomstige) auto. Finnik is de doorontwikkeling van de succesvolle kentekenapps van VWE met meer dan 2 miljoen downloads. Na vijf jaren bij Finnik en VWE heeft hij zich bij het team van Tincan Auto aangesloten. Tincan Auto is een nieuw Bovag autobedrijf dat opereert op het snijvlak van data, online en autoverkoop.

Van Thomas Edens zijn er nog 3 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Thomas Edens