Fleet Connect: inzage onderhoud wagenpark

Servicebook presenteert de nieuwe dienst Fleet Connect. Deze op telematica gebaseerde software combineert een voertuigvolgsysteem met informatie over (toekomstig) onderhoud. Op die manier kan het onafhankelijk autobedrijf een sterke(re) partner worden van de wagenparkbeheerder.

In essentie koppelt Fleet Connect track & trace en ritadministratie met zelfdenkende onderhoudsplanning. Beide partijen hebben daardoor tegelijkertijd kennis van de voertuigstatus, dankzij elektronische data-uitwisseling via de CAN-bus.

Apk

Op het scherm krijgt de wagenparkbeheerder te zien wat er – bijvoorbeeld – de komende negen weken exact aan onderhoud van de vloot moet gebeuren. Op zijn beurt heeft het autobedrijf inzage in onder meer komende apk’s, planmatig onderhoud, vervanging van banden en distributieriemen. Ruim van te voren wordt automatisch een pushnotificatie naar de klant gestuurd – en kort tevoren een automatische herinnering. Ook foutcodes die wijzen op een acute storing verschijnen in beeld bij de garagehouder, die vervolgens direct actie kan ondernemen.

Formule

De combinatie van hard- en software is specifiek voor dit soort telematica ontwikkeld. Daarbij werkte Servicebook nauw samen met The Plan B Company, een eveneens Nederlandse dienstverlener met veel telematica-ervaring op OEM-niveau. Beide partners benadrukken dat Fleet Connect niet is gelinkt aan een grossiersorganisatie, formule of onderdelenplatform. Meer hierover in de afgelopen vrijdag verschenen nieuwe editie van Aftersales Magazine.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †