GfK: autobedrijf meest gewild adres privé-lease

Mensen met concrete interesse in privé-lease ondertekenen hun contract het liefste met een autobedrijf. Ook de leasemaatschappij of een gespecialiseerde aanbieder scoort goed als adres. Aanmerkelijk minder gewild zijn merkimporteurs, vergelijkingssites, verzekeraars of winkels.

Dat blijkt uit een representatieve steekproef van onderzoeksbureau GfK. De resultaten werden gisteren gepresenteerd tijdens een bijeenkomst van Automotive Insiders. GfK benaderde zowel het algemeen publiek als geïnteresseerden en mensen die gebruik maken van privé-lease. De uitkomsten leren dat het een misvatting is om te denken dat vooral jongeren (<30 jaar) met een dunne portemonnee gecharmeerd zijn van privé lease. Deze klantcategorie is juist sterk ondervertegenwoordigd. De doelgroep die blijkens het GfK-onderzoek het hoogste scoort zijn de ouderen (50-64 jaar) met een hoog inkomen.

Zekerheid

Privé lease blijkt voor 9 procent mensen het enige middel om een (nieuwe) auto te betalen. Het leeuwendeel (78 procent) had al een auto, 5 procent neemt er via privé lease een tweede bij, terwijl negen procent voorheen ook al leasete. Bij de overwegingen is geld niet het enige argument; zekerheid (‘auto die het altijd doet’, ‘aanbieder is te vertrouwen’) en gemak (‘kosteloos opzeggen’, ‘geen zorgen bij pech onderweg’) worden net zo vaak genoemd.

Maandbedrag

Iets meer dan de helft van de geïnteresseerden zegt alleen een aanbieder te kiezen met het leasekeurmerk; ruim een derde houdt daar wel rekening mee maar vindt het geen doorslaggevend argument. Tot slot blijkt een maandbedrag van driehonderd euro te fungeren als kritische grens. Vanaf dat bedrag vinden zowel het algemeen publiek als de geïnteresseerden en privé-leaserijders de maandelijkse lasten te hoog worden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †