Half miljoen private leaseauto’s in 2021

Ongeveer één op de vier consumenten die komend jaar een auto aanschaft, gaat deze leasen (22%). De helft hiervan gaat gebruikmaken van private lease. Daarmee komt het totale aantal private leaseauto’s op meer dan 500.000 stuks in 2021.

Dat blijkt uit de Smart Car Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim zesduizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Centraal stonden de status en toekomst van elektrisch, connected, autonoom en gedeeld autorijden.

Eigen bezit

Veruit het merendeel van de auto’s in Nederland is nog steeds in eigen bezit (82%). Daartegenover staat dat één op de tien zakelijk of privé wordt geleased (elk 11%). Dit komt neer op ongeveer 1 miljoen leaseauto’s. Zakelijke lease is vooral populair onder mannen en 35- tot 49-jarigen. Verder valt op dat deze groep vaak wetenschappelijk opgeleid is en een inkomen heeft van twee keer modaal of hoger.

Het merendeel van de consumenten die komend jaar een auto aanschaffen gaat voor tweedehands (54%) of nieuw (22%). Iets meer dan één op de tien (11%) gaat voor zakelijke lease. Daarnaast gaat ook nog eens elf procent private leasen. Het zijn voornamelijk elektrische auto’s (23%) die in trek zijn onder de toekomstige private leasers.

Liefst VW of Toyota

Zowel qua aankoop als lease voeren Toyota en Volkswagen de lijsten aan. Toekomstige kopers van een auto kiezen het vaakst voor een nieuwe (11%) of gebruikte (16%) Toyota. Op het gebied van leaseauto’s voert Volkswagen de lijsten aan. Degenen die privé gaan leasen geven het vaakst de voorkeur aan een Volkswagen (13%). Voor de zakelijke lease geldt dat Volkswagen (16%) de eerste plek deelt met Volvo (16%).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *