VZR: 22% belasting op mobiliteitsbudget

De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) ziet dat de kosten voor mobiliteit steeds meer worden afgewenteld op de werknemer. Als alternatief voor de leaseauto zou voor het mobiliteitsbudget dan wel een nieuwe fiscale belasting van 22 procent moeten gelden.

VZR constateert dat veel bedrijven momenteel aan de autoregeling sleutelen. Door het toenemende thuiswerken worden er veel minder leaseauto’s ingezet, maar hier mag de werknemer niet de dupe van worden, aldus VZR-voorzitter Jan van Delft: “Wij verbazen ons over de snelle actie van werkgevers en het afnemen van leaseauto’s. Vaak zijn de plannen te rigoureus en te prematuur. Werknemers gaan er op achteruit en dat is niet eerlijk.”

Alternatieven

Als alternatief voor de leaseauto is het mobiliteitsbudget het meest populair, maar volgens VZR blijkt uit onderzoek dat de meeste werknemers met dat mobiliteitsbudget toch kiezen voor de aanschaf van een auto. Als dat een occasion is, is het vaker een oudere, vervuilende auto. En privélease wentelt de verantwoordelijkheid af op de werknemer, nog afgezien van het feit dat het een registratie oplevert bij het BKR, wat het weer moeilijker maakt om bij de bank een hypotheek te krijgen.

“VZR ziet dat de zakelijke rijders onvoldoende op de hoogte zijn van de consequenties van een mobiliteitsbudget”, aldus Jan van Delft, voorzitter VZR. “Opvallend is ook de verschuiving van verantwoordelijkheid van de werkgever naar de werknemer op het gebied van zakelijke mobiliteit, deze verschuiving vinden wij geen positieve ontwikkeling.”

Immers, een mobiliteitbudget wordt meestal direct met het salaris uitbetaald. Dat betekent dat grofweg de helft opgaat aan inkomstenbelasting. VZR vindt het dan ook redelijker om een nieuwe fiscale belasting van 22 procent, gelijk aan de huidige bijtelling, in te stellen voor het mobiliteitsbudget. Hoe dan ook, als een werkgever met een alternatief plan voor de mobiliteit en de leaseauto komt, adviseert VZR werknemers om zich goed te laten informeren. Ook ondernemingsraden wordt geadviseerd om hier uiterst voorzichtig mee om te gaan.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2744 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *